Educational Transformation through Transdisciplinarity: A route towards Curriculum Innovation

  • Katia Martínez Heredia Universidad del Atlántico
  • Jairo Eduardo Soto Molina Universidad Americana de Europa
Keywords: Education; innovation; Transdisciplinarity.

Abstract

This article focuses on reflecting on how transdisciplinarity in education fosters an integrative and creative vision, where learning is not limited to the traditional boundaries of disciplines. Transdisciplinarity, by allowing dialogue between various areas of knowledge, helps students establish meaningful connections between concepts and their practical application in the real world, promoting an education focused on active and social learning. This approach also makes students protagonists of their educational process, since learning becomes a journey of self-discovery and participation, where they can see the direct impact of their knowledge on the solution of complex problems and on their personal development. Furthermore, it analyzes how curricular innovation based on transdisciplinarity facilitates adaptation to the changes and challenges of the 21st century, providing students with the necessary tools to face a globalized and diverse environment. It also examines how transdisciplinarity allows for a more holistic and creative education, where students become active agents of their learning by connecting knowledge from various disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katia Martínez Heredia, Universidad del Atlántico

Katia Milena MARTÍNEZ HEREDIA: DOCTORA EN CIENCIAS SOCIALES de la Universidad del Zulia en Maracaibo-Venezuela. Docente e Investigadora en Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad del Atlántico, especialmente en el Campo de la Teoría Política, la Geo-Política, la Globalización Económica, Política e Intercultural, la Bio-Política, la Comunicación y la Educación para la Paz, desde el enfoque de los Movimientos Sociales Inter-Culturales Latinoamericanos y desde Metodologías Alternativas para la emancipación social. Potenciadora y dinamizadora de espacios de trabajo colaborativo y desarrollo de proyectos de investigación en el ámbito regional, nacional e internacional, al interior de instituciones públicas, privadas, organismos multilaterales y grupos organizados de la sociedad, que propendan por el bien-estar y la defensa de los Derechos Humanos. PUBLICACIONES: Emergencias interculturales de los movimientos sociales latinoamericanos en era global:  obstáculos, desafíos y propuestas epistemológicas, ideológicas y ontológicas. EN: https://www.latinoamericanos.online/_files/ugd/401ba4_b2c15572dc32471f8ca1cf0ccde91aeb.pdf ; Resignificación del Poder-Saber de los Movimientos Sociales Latinoamericanos y la emergencia de la idea de Nación en la Era Biopolítica Global. Universidad del Atlántico. katiamartinez@mail.uniatlantico.edu.co ; https://orcid.org/0000-0002-6259-8269. Revista Cedotic, Vol. 7 Núm. 1 (2022). https://doi.org/10.15648/cedotic.1.2022.3316 .

Jairo Eduardo Soto Molina, Universidad Americana de Europa
airo Eduardo, SOTO MOLINA: Doctor in Human Sciences, University of Zulia. Professor and Researcher at the Universidad del Atlántico. PUBLICATIONS: Linguistic Colonialism in the English Language Textbooks of Multinational Publishing Houses. 2020. The power of traditional mass media and digital platforms in political activism. JJ Trillos Pacheco, J Soto Molina. Encounters 16 (July 2-Dec), 62-78. The bilingual intercultural curriculum: human nature integrated into its cultural world. The ethics of research in the human or social sciences. The Ethics of Research in the Human or Social Sciences Amauta. From an ontology of language towards an intercultural ethics of otherness. Amauta. Epistemological Foundations of the Curriculum. Education and Interculturality: knowledge, knowledge and colonial practices. Interculturality in the acquisition of English: from diversity to equity; Interculturalism in the acquisition of English: from diversity towards equality FAIA Magazine 7 (31), 1-26.

References

Collado, J. (2013). Transdisciplinary education as ethic of the diversity reform in the World-Society of the 21st Century. Global education magazine.Córdoba, V., González, M., & Bermúdez, L. (1998). Metodología de la investigación III: métodos cualitativos. Caracas: Universidad Nacional Abierta.
Goitía, F. R., Montes-Rotela, M., Córdoba, V. H. M., González, D. J., Núñez, Y. R., & Molina, J. S. (2023) A proposed pedagogical model. Fondo Editorial de la Universidad Nacional Experimental Sur del Lago Jesús María Semprúm (UNESUR) Colección Unión Global. Maracaibo, Venezuela.
HEREDIA, K. M. M., & MOLINA, J. E. S. (2024) Hacia una educación interdisciplinaria, transdisciplinaria e intercultural, como estrategia dialógica para el fortalecimiento del enfoque pedagógico de la Universidad del Atlántico en el nuevo siglo. UTOPÍA Y PRAXIS LATINOAMERICANA. AÑO: 29, n. o 106, 2024, e 12602097 REVISTA INTERNACIONAL DE FILOSOFÍA Y TEORÍA SOCIAL CESA-FCES-UNIVERSIDAD DEL ZULIA. MARACAIBO-VENEZUELA ISSN 1316-5216 / ISSN-e: 2477-9555. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12602097
Martínez Heredia, K. M. (2024). Génesis y desarrollo histórico del Proyecto Integrador, Transversal e Interdisciplinario en Educación Superior P.I.T.I., para el fortalecimiento del Enfoque Pedagógico de la Universidad del Atlántico. Revista Cedotic, 9(2), 192-217. https://doi.org/10.15648/cedotic.2.2024.4160
Martínez Heredia, K. M. (2018). Aproximaciones teóricas sobre un Proyecto Integrador, Transversal e Interdisciplinario (PITI) en la Educación Superior. Revista Cedotic, 3(1), 103-122. Recuperado a partir de https://revistas.uniatlantico.edu.co/index.php/CEDOTIC/article/view/1972
Méndez, P. E., & Bonilla, X. (2016). Diseño, implementación y evaluación de prácticas pedagógicas en un programa de Licenciatura con énfasis en inglés. Colombian Applied Linguistics Journal, 18(2), 49-66.
Molina, J. E. S., Molina, M. K. R., Vanegas, W. J., & González, B. P. A. (2020). Identidad cultural Caribe e innovación curricular en proyectos formativos. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (93), 361-388.
Soto, J. E., Colón, A., Barrios, J., & Llinás, J. (2024). Developing an Interdisciplinary Research Agenda in Intercultural Competence for Rural Teacher Training. Education Quarterly Reviews, 7(3).
Soto-Molina, J. (2019). Las representaciones sociales, pensamiento sistémico y enfoque intercultural de la enseñanza de las lenguas. Entretextos: Revista de Estudios Interculturales desde Latinoamérica y el Caribe, 13(24), 45-55.
Soto-Molina & Martínez-Heredia (2024b). Pedagogías Interdisciplinarias, Transdisciplinarias e Interculturales en el Siglo XXI. Colección Unión Global, 16. Universidad Experimental Sur del Lago Jesús María Semprum (UNESUR), Maracaibo Venezuela.
Torres Santomé, J. (2012). Globalización e interdisciplinariedad: el currículum integrado.
Bustamante, R. (2020). Educación en cuarentena: cuando la emergencia se vuelve permanente (segunda parte). Aportes para el Diálogo y la Acción; 5.
Carvajal Escobar, Y. (2010). Interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación. Luna azul, (31), 156-169.
Delgado, R. (2009). La integración de los saberes bajo el enfoque deialéctico globalizador: La interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en educación. Investigación y postgrado, 24(3), 11-44.
Díaz, V. M. (2017). La emergencia de la Realidad Aumentada en la educación. Edmetic, 6(1), 1-3.
Edgar M. (2001) Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós Studio: Barcelona.
Lenoir, Y. (2013). Interdisciplinariedad en educación: una síntesis de sus especificidades y actualización. Interdisciplina, 1(1).
López, L. E. (2001). La cuestión de la interculturalidad y la educación latinoamericana. Análisis de prospectivas de la educación en la región de América Latina y el Caribe, 1, 382-406.
Luna, E. P., Moya, N. A., & Colón, A. C. (2013). Transdisciplinariedad y educación. Educere, 17(56), 15-26.
Martínez, M. (2007) El paradgima emergente: Hacia una nueva teoria de la racionalidad cientifica. Ediciones Trillas: Mexico
Mondaca Rojas, C., & Gajardo Carvajal, Y. (2015). Interculturalidad, migrantes y educación. Diálogo andino, (47), 3-6.
Moraes, M. C. (2007). Complejidad, transdisciplinariedad y educación: algunas reflexiones. Encuentros multidisciplinares.
Motta, R. (2002). Complejidad, educación y transdisciplinariedad. Polis. Revista Latinoamericana, (3).
Nicolescu, B. (2013). La necesidad de la transdisciplinariedad en la educación superior. Trans-pasando Fronteras: Revista estudiantil de asuntos transdisciplinares, (3), 23-30.
Olivencia, J. J. L. (2011). La educación intercultural: un compromiso educativo para construir una escuela sin exclusiones. Revista Iberoamericana de educación, 56(1), 1-14.
Pérez, T. H. (2014). Colombia: de la educación en emergencia hacia una educación para el posconflicto y la paz. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 7(2).
Rehaag, I. (2010). La perspectiva intercultural en la educación. El cotidiano, (160), 75-83.
Rodriguez, M. E. (2021). La transdisciplinariedad en la educación universitaria: visiones rizomáticas de la educación decolonial transcompleja. Ciências em Foco, 14.
Schmelkes, S. (2006). La interculturalidad en la educación básica. Revista Prelac, 3, 120-127.
Torres Santome, J. (1996). Globalización e interdisciplinariedad: El currículum integrado. Madrid: Morata, 1996. Pág. 72.
Van der Linde, G. (2007). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? Cuaderno de pedagogía universitaria, 4(8), 11-12.
Vargas, P. R., Cano, C. A., & Gil, J. M. S. (2017). Desde la educación a distancia al e-Learning: emergencia, evolución y consolidación. Revista educación y tecnología, (10), 1-13.
Walsh, C. (2005). La interculturalidad en educación. Perú. Ministerio de Educación. Dirección Nacional de Educación Bilingüe Intercultural.
Walsh, C. (2007). Interculturalidad colonialidad y educación. Revista educación y pedagogía, (48), 25-35.
Walsh, C. (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Construyendo interculturalidad crítica, 75(96), 167-181.
Zerpa, I. G., & Yamín, N. G. (2009). La transdisciplinariedad en la educación superior del siglo XXI. Revista de artes y humanidades UNICA, 10(3), 58-70.
Published
2024-12-28
How to Cite
Martínez Heredia, K., & Soto Molina, J. E. (2024). Educational Transformation through Transdisciplinarity: A route towards Curriculum Innovation. EDUCARE ET COMUNICARE Revista De investigación De La Facultad De Humanidades, 12(2), 76-89. https://doi.org/10.35383/educare.v12i2.1201
Section
INVESTIGACIONES