La Competencias investigativas en estudiantes de Educación Superior
Abstract
This study is part of a systematic review of research competencies in Higher Education students. The objective of the study is to analyze the existing scientific production on research competencies in Higher Education students during the last five years. In its methodology, the qualitative approach was considered, interpretive paradigm, documentary type, with a systematic review design and analytical descriptive scope. For this, electronic documents from indexed databases such as Scopus, Latindex and SciELO were used, also considering the Boolean operators “And, Or, Not”. A sample of 10 full-text and original articles, written in English and Spanish, was selected; which were analyzed to obtain relevant information. It was concluded that, of the ten scientific productions analyzed, the importance of developing research skills in higher education students is emphasized and the need to cultivate these skills from the first stages of academic training is highlighted.
Downloads
References
Acosta, F., Villalobos, F., & Gutiérrez, V. (2024). Les compétences de recherche des professeurs universitaires et la production scientifique des étudiants. Revista Digital de Investigación y Postgrado, 5(10), 83-98. https://redip.iesip.edu.ve/ojs/index.php/redip/article/download/126/233/522
Arzuaga, M., Cabrera, J. F., & Álvarez, A. (2023). Competencias investigativas en educación superior en Latinoamérica: análisis de publicaciones indexadas. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 120-126. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v15n1/2218-3620-rus-15-01-3523.pdf
Aveiro, R., Garlisi, D., Coronel, M., & Gómez, J. (2021). Promoviendo la investigación en estudiantes de medicina durante la pandemia de la covid-19: Escuela de jóvenes investigadores. Educación Médica, 22(1), 28-29. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.08.004
Chávez, K. J., Ayasta, L., Kong Nunton, I., & Gonzales, J. S. (2022). Formación de competencias investigativas en los estudiantes de la Universidad Señor de Sipán en Perú. Revista De Ciencias Sociales, 28(1), 250-260. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i1.37689
Cornejo, D., Paucar, R., Córdova, J., & De La Cruz, J. (2022). Investigative training in students from Latin-Americans universities in the school period 2020 – 2021. Horizontes, 6(24), 1101 – 1119. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i24.400
Díaz, M., & Cardoza, M. (2021). Habilidades y actitudes investigativas en estudiantes de maestría en educación. Revista Venezolana de Gerencia, 26(6), 410-425. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.25
Duche, A. B., Vera, C. Y., Pari, N. J., & Ramírez, J. R. (2023). Competencias investigativas en educación superior: Research competencies in higher education. LATAM, 4(5), 204–217. https://doi.org/10.56712/latam.v4i5.1313
Estrada, O., Fuentes, D., & Grass, W. (2022). La formación de habilidades investigativas en estudiantes de ingeniería en ciencias informáticas desde la asignatura de gestión de software: Un estudio de caso en la universidad de las ciencias informáticas, Cuba. Revista chilena de ingeniería, 30(1), 109-123. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052022000100109
Fabre, J. E., Rojas, R. A., Carriel, J. G., Rizzo, P. M., & Abad, L. (2024). Competencias investigativas en estudiantes de educación superior. Maestro y Sociedad, 21(4), 1994–2002. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6602
González, C., Londoño, J., & Giraldo, W. (2022). Evolución de la producción científica en América Latina indexada en Scopus. 2010-2021. Anales de Investigación, 18(3), 1-14. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/307436202020000600153&lng=es&tlng=es.
Halabi-Echeverry, A. X. (2019). Modelo genérico RSL. Notas de clase.
Hernández, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas y cualitativas. Mac Graw Hill Education.
Leal-Barreto, M. C., & Rodríguez-Hernández, Y. (2024). Estrategias para la formación en competencias investigativas en educación superior: revisión narrativa. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 17(1), 1-26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m17.efci
Naranjo-Toro, M. E., & Guerra, F. E. (2020). La formación investigativa en los estudiantes de licenciatura en Educación Básica. Una revisión sistemática. Delectus, 4(1), 39-49. https://doi.org/10.36996/delectus.v4i1.100
Reiban, R., De la Rosa, H., & Zeballos, J. (2017). Competencias investigativas en la Educación Superior. Revista Publicando, 4(10), 395-405. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/439/pdf_283
Turpo-Gebera, O., Martínez-Puma, E., Diaz-Zavala, R., & Rivera-Mansilla, E. (2024). Research Competencies of Faculty in Student Scientific Production in the Engineering Area at a Peruvian University. European Public & Social Innovation Review, 9(1), 1-17. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-1556
Copyright (c) 2025 Cristian Alonso Percial Carranza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Educare Et Comunicare" de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0