Ecopedagogía para la formación bioética ambiental en estudiantes de enfermería
Abstract
It is urgent to become aware to restore and protect the environment, due to the magnitude of environmental destruction worldwide that human beings have produced by allowing themselves to be carried away by a culture of consumerism and waste, without considering the future consequences for the next generations. . The environment is considered a determinant of health, therefore it is important to incorporate it in the study of nursing professionals, being pertinent to use the principles of eco-pedagogy during their training since it focuses not only on environmental education, but also includes the vision of sustainable development, that is, taking care of the environment and making reasonable use of it to improve people's living conditions. This essay aims to reflect on and analyze the importance of eco-pedagogy for the training in environmental bioethics of future nursing professionals.
Downloads
References
Alba, D. (2017). Hacia una fundamentación de la sostenibilidad en la educación superior. Revista Iberoamericana De Educación, 73, 15-34. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie730197
Álvarez, P. & Vega, P. (2009) Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 245-260. https://www.redalyc.org/pdf/175/17512724006.pdf
Camacho, D. (2019). Aplicación de la bioética ambiental en el ejercicio profesional de la enfermería. Revista Cubana De Enfermería, 35(1). http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1644/428
Forouzanfar, M., Afshin, A., Alexander, L., Anderson, H., Bhutta, Z., Biryukov, S., Biryukov, S., Brauer, M., Burnett, R., Cercy, F., Charlson, F., Cohen, A., Dandona, L., Estep, K., Ferrari, A., Frostad, J., Fullman, N., Gething, P., Godwin, W., …Murray, G. (2016). Global, regional, and national comparative risk assessment of 79 behavioural, environmental and occupational, and metabolic risks or clusters of risks, 1990–2015: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2015. The Lancet, 388(10053), 1659-1724. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673616316798
Fuentes, N., González, H. (2016). Ambientalización del currículo universitario: un reto de la ecopedagogía. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (40), 310-339.
http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n40/n40a11.pdf?fbclid=IwAR0k3mOFpYXoGOClDq9mNvRUVbe5ZCIqyfA4mDzXgfthw8JX25l2Ytrqoqk
Lim, S., Vos T., Flaxman A., Danaei, G., Shibuya, K., Adair-Rohani, H., Amann, M., Anderson, H., Andrews, K., Aryee, M., Atkinson, C., Bacchus, L., Bahalim, A., Balakrishnan, K., Balmes, J., Barker-Collo, S., Baxter, A., Bell, M., Blore, J.,…Ezzati, M. (2012). A comparative risk assessment of burden of disease and injury attributable to 67 risk factors and risk factor clusters in 21 regions, 1990-2010: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2010. The Lancet, 380 (9859), 2224-2260. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4156511/
López, L. (2017). Ecopedagogía. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/1181/Ecopedagog%C3%ADa.pdf?sequence=1&isAllowed=y&fbclid=IwAR2LMLCHdHxT4nLZGAZf5tAy8x0jy3-LxyFM6E1eI8-I8KnZ4WYs06DjKRU
Marín, T. (2019). La Ecopedagogía en la Construcción de la Ciudadanía: una revisión. Social Innova Sciences Revista de Ciencias Sociales. 1(1), 22-36. https://socialinnovasciences.org/ojs/index.php/sis/article/view/14
Pope, A., Snyder, M. & Mood, L. (1995). Nursing, health, and the environment: strengthening the relationship to improve the public's health. Washington, DC: National Academy Press. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25121198
Pulido, V. & Olivera, E. (2018). Aportes pedagógicos a la educación ambiental: una perspectiva teórica. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(3), 333-346. https://dx.doi.org/10.18271/ria.2018.397
Sarmiento, P. (2013). Bioética ambiental y ecopedagogía: una tarea pendiente. Acta Bioethica, 19 (1), 29-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55428166004
Thompson, L. (2014) Comprometiendo a las enfermeras en la Salud Ambiental Comunitaria... Una cocina a la vez. ACC CIETNA: Revista De La Escuela De Enfermería, 1(2), 1-4. https://doi.org/10.35383/cietna.v1i2.168
Severiche, C., Gómez, E. & Jaimes, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos, 18(2), 266–281. https://www.redalyc.org/pdf/993/99345727007.pdf
Yacarini, A. (2010). Bioética personalista y medio ambiente. Apuntes de Bioética, 1(1), 109-113.
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Educare Et Comunicare" de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0