Efectos de un programa de investigación acción participativa sobre el liderazgo situacional y los estilos de aprendizaje en universitarios de Lima metropolitana
Abstract
The main objective of the present study was to determine the effect of a participatory action research (PAR) program, following Paredes' model (1998), on situational leadership and learning styles in university students of the psychology and education faculties in a public university in metropolitan Lima. For this purpose, 32 students from both faculties participated, among men and women, randomly divided into two groups of 16 people: one to which an emotional competence program would be applied and the other from which only pre- and post-test measures would be obtained, in the framework of an experimental design. The instruments used included the Situational Leadership Scale (Aburto, 2014) and the Learning Styles Scale (CHAEA) by Horney and Alonso. The results of the study show significant effects of the program, from the contrast of differences in the punctuations on both variables, above all in the styles of direct and participative leadership, detecting also significant correlations after the application of the program between the styles of active and pragmatic learning. It is concluded that the program evidences adequate results; however, it is recommended to extrapolate it to other groups, given the characteristics of the target audience of activities where it was developed.
Key words: Situational leadership, participatory action research, learning styles.
Downloads
References
Ayoub-Pérez, J. (2011). Estilos de liderazgo y su eficacia en la administración pública mexicana. Lulu Enterprises, Inc
Benavides, E. y Delgado, L. Análisis del liderazgo situacional y la disposición hacia las tareas en base a la Habilidad y Prestancia. Memorias del VI Congreso Internacional de Ergonomía, p. 180-190. http://www.semac.org.mx/archivos/6-35.pdf.
Bennis, W. (1999). Five Competencies of New Leaders. Executive Excellence, 16(7), 4-5.
Cáceres, P. (2007). Liderazgo estudiantil desde una perspectiva de género en la Universidad de Granada (Tesis doctoral, Universidad de Granada).
CHAEA. Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de aprendizaje. Recuperado el 28 de noviembre de 2019, de http://estilosdeaprendizaje.es/menuprinc2.htm
Fiedler, F.E. (1978). The contingency model and the dynamics of the leadership process. En L. Berkowitz (Ed.). Advances in Experimental Social Psychology. Academic Press.
García-Ramos, J. (2014). La formación integral: objetivo de la Universidad (Algunas reflexiones sobre la educaciñon en la Universidad). Revista Complutense de Educación, 2(2), 323-335.
Gonzalez-Alvarez, A. (1976). La Universidad de nuestros tiempos. Gredos.
Hersey, P. y Blanchard, K.H. (1982a). Management of organizational behavior. Utilizing human resources. (4th edition). Prentice Hall.
Jiménez, A. y Villanueva, M. (2018). Los estilos de liderazgo y su influencia en la organización: Estudio de casos en el Campo de Gibraltar. Gestión Joven, 18, 183-195. http://elcriterio.com/revista/contenidos_18/13.pdf
Lakomski, G. (2011). Saber cómo aprender: liderazgo, gestión de conocimiento y el reto de crear comunidades de aprendizaje. Educar, 47(1), 13-30.
Lopez, E. et al. (1990). La función social de la Universidad. Narcea.
Lupano, M. (2007). Liderazgo y Género y Teoría y evaluación del liderazgo. Paidós.
Mourao, L.; Faiad, C. y Coelho, F. (2016). Análise psicométrica da escala de heteroavaliação de estilos de liderança. Estudos de Psicologia, 21(3), 293-304. www.scielo.br/pdf/epsic/v21n3/1413-294X-epsic-21-03-0293.pdf.
Paredes, R. (1998) Investigación-acción participativa con técnicas de teatro popular en niños de la comunidad urbana autogestionaria (CUA) “Huaycán” (Tesis de maestría, Universidad Nacional Federico Villarreal, Lima).
Pareja, J. (2009). Liderazgo y conflicto en las organizaciones educativas. Educación y educadores, 12(1), 137-152. http:/Jredalyc.uaemex.mx/pdf/834/83411512010.pdf
Pareja, J., López-Núñez, J., El Homrani, M., & Lorenzo, R. (2012). El liderazgo en los estudiantes universitarios: una fructífera línea de investigación. EDUCAR, 48(1): 91-119. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3421/342130838006
Rojas, A. y Gaspar, F. (2006). Bases del liderazgo en educación. Orealc-Unesco.
Robbins, S. (2002). Comportamiento Organizacional. Prentice Hall.
Salas, E. y Navarro, A (2018). Estilos de liderazgo y clima organizacional en trabajadores de una agencia de medios de Lima Metropolitana. (Tesis de Licenciatura, Universidad San Ignacio de Loyola) http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/8495.
Sánchez, E. y Rodríguez, A. (2009). 40 años de la teoría del liderazgo situacional: una revisión. Revista latinoamericana de Psicología, 42(1), 29-39. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342010000100003
Weinstein, J. (2009). Liderazgo educativo: asignatura pendiente de la reforma chilena». Estudios Sociales, 117, 123-147.
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Educare Et Comunicare" de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0