EMOTIONAL MANAGEMENT AND EDUCATIONAL QUALITY

  • Anibal Mera Rodas EPG Universidad César Vallejo
  • Miriam Yolanda Montenegro Fernández
  • Gustavo Alonso Mondragón Hernández
  • Julio Eduardo Moscol Lucero
  • Edgar Uriarte Bernal
  • Ángel Johel Centurión Larrea

Abstract

The subject of this study arises from the requirement to demonstrate the influence of the management of emotions to improve educational quality in the educational context from the perceptions of the directors of a Private Educational Institution in the province of Chiclayo. For this reason, it was proposed as an objective to analyze the influence of the management of emotions in the improvement of the educational quality of a Non-State Educational Institution. The present research has a qualitative approach, it was mainly aimed at exploring and obtaining an understanding of opinions, beliefs, motivations, etc. of managers regarding the management and direction of emotions to achieve educational quality. The single case study analysis was used and the semi-structured interview, as it was the most indicated to fulfill this research purpose. The analysis of the findings allowed us to discover that the directors have as their main priority the training of parents through scholar activities and programs, it was also possible to verify that the educational community carries out its activities for transcendent reasons; the trust of the directors in their teachers is reflected in the coordinated work with their peers and students; likewise, they seek to spread the ideology of the school among the agents of education through a leadership based on values. It is concluded that the management of emotions constitutes a determining factor for the achievement of educational quality.

Keywords: Performance; teacher; Educational training; pedagogical innovation; Lidership.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERENCIA
 Abad, J. de V. (2010). 7 ideas clave. Escuelas sostenibles en convivencia. España: Graó.
 Arraiz, G. (2014). Teoría fundamentada en los datos: un ejemplo de investigación cualitativa aplicada a una experiencia educativa virtualizada en el área de matemática. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (41), 19-29.
 Asensio Romero, Pedro (2012) El Libro de la Gestión Municipal, Ediciones Díaz Santos S.A. Madrid.
 Ashforth, B. E. y Humphrey, R. H. (1995) Emotion in the workplace: A reappraisal. Human Relations, 48(2), 97-125.
 Blanco, C. (2007). Calidad en la educación: Una visión desde la Educación Inicial. Revista de investigación, (62), 125-148.
 Braslavsky, C. (2006). Diez factores para una educación de calidad para todos en el siglo XXI. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(2), 84-101.
 Bruner, Jerome, (1997). La Educación, puerta de la cultura. Madrid, España: Visor Dis, C.A.
 Cano Murcia y Zea Jiménez, (2018), “Manejar las emociones”
 Dubet, F. (2010). Déclin de l’institution et/ou néolibéralisme? Éducation et Sociétés, 25(1), 17-34.
 EMERALD, Elke; CARPENTER, Lorelei (2015): “Vulnerability and emotions in research: Risks, dilemmas and doubts”, Qualitative Inquiry, 21(8), pp.741-750.
 Ishikawa K (1985) What is Total Quality Control? The Japanese Way. ( 1ª. ed.) EEUU: Prentice-Hall
 Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido (J. Mellado Trad.) D.F., México: Siglo XXI. 2005.
 Freud, Sigmund. (1952). Civilization and its Discontents, in The Major Works of Sigmund Freud. Chicago, USA. Great Books of The Western World, Encyclopedia Britannica, Inc.
 Gardner, H., (1983), La estructura de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Nueva York, Estados Unidos. Última edición en español 2001 Colombia.
 Goleman, D. (1995). La Inteligencia emocional. Buenos Aires: Daniel Vergara.
 Goleman, D. (2008). Inteligencia emocional. Nueva York, Estados unidos de América: Kairós.
 González, Carlos. (2008). Conceptos generales de calidad total. Recuperado el 22 de marzo de 2009 de http://www.monografias.com/trabajos11/conge/conge.shtml
 Hernández Barraza, (2017) “Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional”, Alternativas en Psicología Vol. 21: n°37: 83, http://bit.ly/2pjSzXt (fecha de consulta: 15 de junio de 2020).
 López Rupérez, Francisco (2003) La gestión de la calidad en educación. Editorial Muralla S.A. tercera Edición 2003. Madrid.
 Medina Rubio, R. (1989). La educación como un proceso de personalización en una situación social. En García Hoz, V. (Dir) Tratado de Educación Personalizada (pp.13-41), vol. II. Madrid: Rialp.
 Michéa, J-C. (2002): La escuela de la ignorancia. Madrid: Acuarela Libros.
 Moya, L. (2014). La empatía entenderla para entender a los demás. España: Editorial Plataforma
 OBANDO, G. (2008). La participación docente en la toma de decisiones desde la visión micropolítica. Educación, 17(32), 87-108.
 Pérez López, J. (1997, 1998, 2002), El modelo antropológico, Instituto Monteclaro, Río Grande Localización: Revista Puertorriqueña de Psicología, ISSN-e 1946-2026, Vol. 15, Nº. 1, 2004, págs. 123-163
 Rama. C. (2009). Tendencias de la educación superior en América Latina y el Caribe. Deselitización - Deshomogenización- Tomo II. Lima: Asamblea Nacional de Rectores
 Sander, Benno. (1996). Gestión educativa en América Latina: Construcción y reconstrucción del conocimiento. Buenos Aires: Editorial Troquel.
 SINEACE, (2018). IV Congreso nacional de acreditación. Gestión de calidad. Perú. Realizado el jueves 29 y viernes 30 de noviembre del 2018. Recuperado de https://www.sineace.gob.pe/cna-2018/
 SINEACE. (2016). Modelo de acreditación para instituciones de Educación Básica. Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. Perú.
 UNESCO (2004). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. Santiago, Chile: OREALC/UNESCO.
 Zúñiga L (2002) Sobre el saber del saber: una reflexión sobre los fundamentos de la calidad educativa. México, Conferencia sustentada en el marco de la Cátedra Jaime Torres Bodet del CREFAL
 YIN, R. K. (1994) Case Study Research. Design and Methods. London: Sage, 1994.
Published
2021-07-29
How to Cite
Mera Rodas, A., Montenegro Fernández, M. Y., Mondragón Hernández, G. A., Moscol Lucero, J. E., Uriarte Bernal, E., & Centurión Larrea, Ángel J. (2021). EMOTIONAL MANAGEMENT AND EDUCATIONAL QUALITY. EDUCARE ET COMUNICARE Revista De investigación De La Facultad De Humanidades, 9(1), 30-38. https://doi.org/10.35383/educare.v9i1.622
Section
INVESTIGACIONES