ChatGPT and the academic writing among university students from Lambayeque
Abstract
This research was developed in response to the growing use of artificial intelligence-based technology in contrast to the lack of writing skills among students beginning their university studies. A non-probabilistic convenience sampling was carried out, including first-cycle students from any academic program and any university in the Lambayeque region. The methodology used was quantitative, with a non-experimental design. The technique employed was a survey, and the data collection instrument was the «Questionnaire to describe the use of ChatGPT in academic writing by university students» was used. It was found that students do use ChatGPT in academic writing, mainly due to the speed with which the tool generates precise and relevant content.
However, they also pointed out disadvantages such as the risk of plagiarism and the need for constant verification. It was concluded that students perceive ChatGPT positively for its speed in generating content, and that the main disadvantages are the risks of plagiarism, dependency, and the need to constantly verify the information provided.
Downloads
References
Abásolo, E. (2023). Metodología de la investigación científica en derecho: Principios. Criterios. Técnicas. Dykinson. http://hdl.handle.net/10016/38656
Adauto, W.A., Flores, C.H., Olivares, S. del Rosario, Morales, G.P., Quispe, A., Aybar, I.E., Palacios, C.R., Aldana, F.H., y Bravo, N.A. (2024). Using ChatGPT in University Academic Writing: A Bibliometric Review Study on the Implications for Writing Reports, Papers, Essays, and Theses. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research 23, n.o 12 (2024): 360-81. 2024 https://doi.org/10.26803/ijlter.23.12.19
Bender, E., Gebru, T., McMillan-Major, A. y Shmitchell, S. (2021, del 3 al 10 de octubre). On the danger of stochastic parrots: Can language models be too big? [Conferencia]. Proceedings of the 2021ACM conference of fairness, accountability and transparency, Canada. https://doi.org/10.1145/3442188.3445922
Bravo, R. (2024). ChatGPT en la educación superior: Oportunidades y retos. Centro de investigación de la Universidad del Pacífico. https://bit.ly/4mBEtw8
Burgos, L., Suárez, L. y Benzadón, M. (2023). Inteligencia artificial ChatGPT y su utilidad en la investigación: el futuro ya está aquí. Medicina, 83(3), 500-503. https://bit.ly/43A09Qs
Choque-Castañeda, M.G. y Morales, G.P. (2023). Impacto del uso de ChatGPT en la educación superior: Una Revisión Sistemática. Revista Eduticinnova, 11(1), 9–18. https://bit.ly/45vohGt
Elkhodr, M., Gide, E., Wu, R. y Darwish, O. (2023). ICT students perceptions towards ChatGPT: An experimental reflective lab analysis. STEM Education, 3(2), 70-88. https://doi.org/10.3934/steme.2023006
García, O. y Zaldívar, A. (2023). Uso de herramientas de IA en la educación superior. Comparativa de uso de ChatGPT en México. En Ayala, H., Ramírez, A., Martínez, Y. y Figueroa, J. (Eds.). Innovaciones tecnológicas: Un enfoque a la educación superior. (pp. 44-70). Astra Ediciones.
García-Martínez, I., Fernández-Batanero, J.M., Fernández-Cerero, J., & León, S.P. (2023). Analysing the Impact of Artificial Intelligence and Computational Sciences on Student Perfomance: Systematic Review and Meta-analysis. Journal of New Approaches in Educational Research, 12(1), 171-197. DOI: 10.7821/naer.2023.1.1240
Ghimire, A. y Edwards, J. (2024). From guidelines to governance: A study of AI policies in education. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2024.1234567
Gonzales, J. (2023). Estudio sobre ChatGPT y herramientas basadas en IA en la educación. [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. UVadoc. https://bit.ly/43llf6w
Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-hill.
Herrera, J. (2020). La escritura académica en la universidad: un estudio sobre el nivel de redacción en estudiantes de primer semestre de la Universidad de la Sabana, Chía, Cundinamarca, Colombia. Revista Neuronum 7(1), 17-19. https://bit.ly/4jko8sQ
Khairi, F. y Alhafidh, Y. (2024). The impact f AI-Boosted personalization on efficiency and effectiveness in higher education. ResearchGate. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.36522.43209
Loayza, F. (2024). Percepción de estudiantes universitarios sobre el uso de ChatGPT en la escritura académica. Educare et Comunicare. Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 12(2), 28-38. https://doi.org/10.35383/educare.v12i2.1195
Lozada, R., Espinoza, M., Quille, G., Lopez, E. y Arias, N. (2023). Los riesgos de la inteligencia artificial en la Educación. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 7219-7234. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8301
McDonald, N., Johri, A., Ali, A. y Hingle, A. (2024). Generative artificial intelligence in higher education: Evidence from an analysis of institutional policies and guidelines. Computer in human behavior: Artificial Humans, 3(1), 100121. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00426-1
Pastor, A. (2024). Impacto de las Tecnologías de la Información y comunicación en la dinámica familiar de estudiantes universitarios. Educare et Comunicare. Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 12(2), 103-111. https://doi.org/10.35383/educare.v12i2.1167
Román, D. (2023). Aplicación de la inteligencia artificial en la investigación académica: caso ChatGPT. Revista Finanzas y Negocios, 3(2), 41-61. https://goo.su/thOHI4
Salazar, M. (2023). La escritura de textos académicos en la universidad: Una reflexión desde la experiencia docente en la Universidad Pedagógica Nacional. Revista Educación, 47(1), 7-8. https://doi.org/10.15517/revedu.v47i1.51949
Sampieri, H., Collado, F. y Lucio, B. (2022). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (7ma ed.). McGraw-Hill Education.
Sandoval, M., Morales, G., Vásquez, H., Huerta, J. y Filobello, U. (2024). El uso del prompt de ChatGPT como asistente en la educación. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 14(28), 1-33 https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1872
Vera-Rubio, P.E., Bonilla-González, G.P., Quishpe-Salcán, A. C., & Campos-Yedra, H.M. (2023). La inteligencia artificial en la educación superior: un enfoque transformador. Pol. Con. (Edición núm. 85) Vol. 8, No 11 pp. 67-80. DOI: 10.23857/pc.v8i11.6193
Verona, J. (2023). ChatGPT en la investigación científica. (2023). Revista Bioquímica y Patología Clínica, 87(3), 20-21. https://doi.org/10.62073/bypc.v87i3.256
Wojcik, M. (2025). Academic text. MW Editing. https://www.mwediting.com/academic-text/
Copyright (c) 2025 JAVIER ALONSO ARBULÚ VÁSQUEZ

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Educare Et Comunicare" de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0