Narratology for teaching literature: a literature Review
Abstract
The objective was to analyze the various contributions of narratology for the teaching of literature. The method used, within the framework of qualitative research, was the literature review. The results were oriented to three categories: the story in literary history, the story as a science: narratology, and narratology for the teaching of literature. The databases used were books linked to narrative theory, indexed journals, national and international theses repositories, and scientific articles. The search for information was oriented from the years of 1896 to the present, through a systematic, evolutionary and synchronous review. In the discussion, the approaches to literature from a theoretical and experiential reflection were detailed; the need to link narratology with Pedagogy was highlighted; and the limitations of the study were made known, above all, in the scarcity of research in Spanish. Three conclusions were reached: the narratology arises as a reflection of the story, in addition it should not be dissociated from the reality close to the student context; therefore, the focus of animation and mediation of literature from transversality should be highlighted to create literacy communities.
Downloads
References
Calsamiglia, H; & Tusón, A. (2001). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Ariel.
Caminos, M. (2001). Aporte para la expresión escrita. Lumen.
Cervantes, R. (2007). Teoría y didáctica de Lengua y Literatura. Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Cuasante, E. (2015). Tiempo de la narración y niveles narrativos en la literatura autobiográfica. Alpha (Osorno), (40), p. 9-20.
Chambers, A. (2004). Dime. Fondo de Cultura Económica.
Dijk, V. (1798). La ciencia del texto. PAIDOS.
Dilthey, W. (1978). Vida y Poesía, Obras Completas. Tomo IV. Fondo de Cultura Económica.
Frost, R. (2014). Poetic narration [Narración poética]. Word.
Garrido, A. (1993). El texto narrativo. Síntesis.
Garrido, A. (1996). Teoría de la literatura y literatura comparada. Síntesis.
Genette, G. (1989). Discurso del relato. Figuras III. Lumen.
Gómez, F. (2001). El lenguaje literario. 4ta edición. EDAF.
Heidegger, M. (1971). El ser y el tiempo. 2a. edición. Fondo de Cultura Económica.
Hocevar, S. (2007). Enseñar a escribir textos narrativos. Diseño de una secuencia didáctica. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana De Lectura, 28(4), p. 50-59. Proquest. http://usat.lookproxy.com/scholarly-journals/enseñar-escribir-textos-narrativos-diseño-de-una/docview/237004598/se-2?accountid=37610.
Hozven, R. (2000). Saber y contar. Producción de textos narrativos. Taller De Letras, (28), p. 199-204. https://www.proquest.com/scholarly-journals/saber-y-contar-producción-de-textos-narrativos/docview/225194187/se-2?accountid=37610.
Jurado, P. (2018). Narrando Historias Personales Aprendo A Escribir Textos Narrativos. Tesis para obtener el título de segunda especialidad para la enseñanza de comunicación y matemática a estudiantes del II y III ciclo de educación básica regular. Pontificia Universidad Católica del Perú. Repositorio https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/15207/Jurado_Lopez_Narrando_historias_personales1.pdf?sequence=1.
Lacon, N. y Ortega, S. (2003). Producción de textos escritos. EDIUNC.
Lince, R. (2015). Narraciones literarias, textos que permiten comprender un pueblo. Estudios políticos, (34), p. 09-35.
Lozano, S. (2003). Los senderos del lenguaje. Páginas libres.
Paredes, P. (2015). Estrategias de minicuentos para mejorar la producción de textos narrativos breves en los estudiantes del primer grado de educación secundaria de la institución educativa “Juan Valer Sandoval” de Nuevo Chimbote, 2015. (Tesis para optar el título de licenciado en educación secundaria en la especialidad de Lengua y Literatura). Universidad Nacional del Santa.
Pérez, J. (1991). El imperio perdido. Cal y Arena.
Pozuelo, J. (2003). Teoría del lenguaje literario. Quinta Edición. Cátedra grupo Anaya.
Ramírez, R. (2020). La narratología: mediadora didáctica en la educación superior. Revista científica Dominio de las Ciencias, 6(1), p. 170 – 186. ISSN: 2477-8818.
Sánchez, A., Revilla, D., & Alayza, D. (2020). Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación. Lima. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://files.pucp.education/facultad/educacion/wp-content/uploads/2020/08/03180404/libro-los-m%c3%89todos-de-investigaci%c3%93n-maestr%c3%8da-2020.pdf.
Tacca, O. (2000). Las voces de la novela. Tercera edición. Gredos.
Tolentino, L. (2017). Los textos narrativos y su influencia en el aprendizaje del área de comunicación. Trabajo monográfico para obtener el título de licenciado en educación. Universidad Nacional del Santa. http://repositorio.uns.edu.pe/bitstream/handle/UNS/3081/47061.pdf?sequence=1.
Vera, O. (2009). Cómo escribir artículos de revisión. Revista Médica La Paz, 15. versión On-line ISSN 1726-8958.
Vivaldi, G. y Sánchez, A. (2006). Teoría y práctica de la composición y del estilo. Thomson.
Copyright (c) 2024 Jose Luis Geanpierre Lopez Lluen, Janeth Benedicta Falla Ortiz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Educare Et Comunicare" de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0