IMPLEMENTATION OF VIRTUAL EDUCATION AND RESISTANCE TO CHANGE IN TEACHERS OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION IN METROPOLITAN LIMA. LIME. 2022.
Abstract
An investigation was carried out whose essential purpose was to establish if the application of the Virtual Education system in the subjects of a Higher Education Institution of Metropolitan Lima has generated resistance to said change in its teaching staff. With this objective, a "descriptive" study was carried out, with a "descriptive-comparative" level, "non-experimental" design with a "quantitative" approach. To this end, the technique known as "survey observation" was applied, applying an instrument elaborated for this purpose, which was previously submitted to the respective processes of validation of its internal and factorial consistency, while reliability was verified by applying the formula de Cronbach. This instrument, thus verified, was applied to a sample of 52 teachers belonging to a Higher Education Institution in Metropolitan Lima. The sample was selected using "non-probabilistic sampling". A "comparison of means" statistical design was assumed and the SPSS version 25 program was used, resorting to the Student's "t" Ratio statistic to verify the hypotheses. The general hypothesis was considered indirectly proven, since the specific hypotheses are an expression of the general hypothesis. The general hypothesis could not be statistically verified because since it is a question of comparing averages with the Reason "t", this procedure has already been carried out based on the three factors, it would have been necessary to incorporate a variable not considered in the approach and therefore not evaluated in the questionnaire.
Downloads
References
Beas, J. y Ponce, V. (2006). Gestión de la organización y la micropolítica escolar. Educar. (39), 69-80. https://paideia.pucp.edu.pe/cursos/pluginfile.php/859717/mod_resource/content/0/
Bonilla-del-Río, M., Diego-Mantecón, J.M., Lena-Acebo, F.J. (2018). Estudiantes Universitarios: prosumidores de recursos digitales y mediáticos en la era de internet. Aula Abierta, 47(3), 319-326.
Carneiro, Roberto; Toscano, Juan Carlos y Díaz, Tamara (2021) Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Metas Educativas 2021. Fundación Santillana. OEI.
Córica, José Luis (2020) Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. Fundación Latinoamericana para la Educación a Distancia, FLEAD, Argentina. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 23, núm. 2, pp. 255-272, 2020.
Kozma, R. B. (2008), “Comparative analysis of policies for ICT in education”, Center for Technology in Learning, SRI International, disponible en: http://robertkozma.com/images/
Kozma comparative ICT policies chapter.pdf, en Voogt, J. y Knezek, G. (eds.) (2008), International handbook of information technology in education, Amsterdam, Kluwer.
Mauricio Alméstar, Tania Victoria (2020) Actitudes de docentes universitarios del área de Humanidades frente a la competencia digital. Universidad de Piura. Facultad de Ciencias de la Educación.
Mejía Jálabe, Aizar y cols. (2018) Estudio de los factores de resistencia al cambio y actitud hacia el uso educativo de las TIC por parte del personal docente. Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Mercader J. (2019) Las resistencias del profesorado universitario a la utilización de las tecnologías digitales. Universidad Autónoma de Barcelona. Aula Abierta. Volumen 48, número 2, abril-junio, 2019/págs. 167-174.
Micalay Paredes, Tatiana Rafaela y Sánchez Huarcaya, Alex Oswaldo (2020). Resistencia docente al cambio en una universidad privada de Lima al proceso de acreditación. Revista Ciencias de la Educación. Vol. 30, Nro. 55, enero-junio 2020.
Muñoz Márquez, Luis David (2002) Las personas mayores ante las tecnologías de la información y la comunicación. Estudio Valorativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 6, núm. 1-2, 2002, pp. 1-9. Universidad de Granada.
Prendes, M.P. y Castañeda, L. (2010). Universidades latinoamericanas ante el reto de las TIC: demandas de alfabetización tecnológica para la docencia. En Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales. Universidad de Sevilla. ISBN: 978-84-693-2361-8.
San Martín Gutiérrez, S., Jiménez Torres N. y Jerónimo Sánchez-Beato, E. (2016). La evaluación del alumnado universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. Aula Abierta, 44, 7.14.
Tejedor, F.J. y García-Valcárcel, A. (2009). Competencias de los profesores para el uso de las TIC en la enseñanza. Análisis de sus
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Educare Et Comunicare" de la Facultad de Humanidades de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0