Culture of life and impact on nursing teaching

Keywords: Culture, Life, Teaching, Nursing

Abstract

Every human being, wherever they are, is always immersed and in a dynamic relationship with the culture that surrounds them, whether they are diverse people or university students, so the mission of teaching is to train people who are aware of their world and what they are capable of doing for it. This essay allowed to elucidate on the culture of life linked to the teaching of nursing, concluding that the destructuring of the pedagogical process of nursing without culture of life, subtracts the spirit of improvement of students with expectations of progress, because ignorance is sometimes considered as the only and unequivocal expression of mastery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Herranz G. La cultura de vida un empeño afirmativo [Internet]. 2001 [Citado 12 Abr 2021]. Disponible en: https://www.almudi.org/noticias-antiguas/2259-la-cultura-de-la-vida-un-empeno-afirmativo-gonzalo-herranz-14-3-2001

Guevara B, Evies A, Rengifo J, Salas B, Manrique D, Palacio C. El cuidado de enfermería: una visión integradora en tiempos de crisis. Enferm. Glob. [Internet]. 2014 Ene [Citado 12 Abr 2021]; 13(33): 318-327. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412014000100016&lng=es.

Cervera M. Acoger y defender la vida, misión de la Enfermería [Internet]. 2016 [Citado 14 Abr 2021]. Disponible en: http://www.usat.edu.pe/articulos/salud/acoger-y-defender-la-vida-mision-de-la-enfermeria/

Mateos y de Cabo O. El derecho fundamental a la vida. Cuadernos de Bioética [Internet]. 2021[Citado 14 Abr 2021]; 32(104): 91-99. Disponible en: http://aebioetica.org/revistas/2021/32/104/91.pdf

Valencia M, Vega J, Vega T. Universalidad y diversidad cultural, una mirada desde el cuidado de enfermería [Tesis de pregrado en internet]. Cali: Universidad Santiago de Cali; 2020 [Citado 14 Abr 2021]. 61p. Disponible en: https://repository.usc.edu.co/bitstream/handle/20.500.12421/3702/UNIVERSALIDAD%20DIVERSIDAD%20CULTURAL.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Mansilla J, Ricouz A. Vivencia del rol docente clínico de enfermeras de hospitales del Sur de Chile. Cienc. enferm. [Internet]. 2016 [Citado 29 May 2020]; 22(1): 101-111. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532016000100009&lng=es. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532016000100009

Melguizo E, Alzate M. Creencias y prácticas en el cuidado de la salud. Avances en Enfermería [Internet]. 2008 [Citado 29 May 2020]; 26(1): 112-123. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/12891/13649

Mondragón-Hernández I, Sosa-Rosas M. Experiencias de los alumnos en el Aprendizaje del Proceso de atención de enfermería. Enfermería universitaria [Internet]. 2019 [Citado 29 May 2020]; 16(3): 249-258. Disponible en: https://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.3.709

Kantek F, Baykal U, Altuntas S. Culture of nursing school: students’ perceptions. Procedia [Internet]. 2015 [Citado 29 May 2020]; 174 (2015): 1207 – 13 Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.738

Álvarez D. Enfermería en América Latina: una mirada al horizonte. Avances en Enfermería [Internet]. 2015 [Citado 29 May 2020]; 33(2): 295-305. Disponible en: https://doi.org/10.15446/av.enferm.v33n2.37032

Morán P. La docencia como recreación y construcción del conocimiento Sentido pedagógico de la investigación en el aula. Perfiles educativos [Internet] 2004 [Citado 15 Abr 2021]; 26(105-106): 41-72. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000100003&lng=es

Ospina B. La educación como escenario para el desarrollo humano. Investigación y Educación en Enfermería [Internet]. 2008 [Citado 28 May 2020]; 26(2, Suppl. 1): 12-15. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072008000300001&lng=en&tlng=es.

Cervera M. Inclusión de la ética en la formación universitaria del estudiante de enfermería [Tesis de doctorado en internet]. Perú: Universidad Nacional de Trujillo; 2010 [Citado 28 May 2020]. 184p. Disponible en: https://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/5433/Tesis%20Doctorado%20-%20Mirtha%20Cervera%20Vallejos.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lagoueyte M. El cuidado de enfermería a los grupos humanos. Rev. Univ. Ind. Santander. Salud [Internet]. 2015 [Citado 29 May 2020]; 47(2): 209-213. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-08072015000200013&lng=en.

Escobar-Castellanos B, Cid-Henriquez P. El cuidado de enfermería y la ética derivados del avance tecnológico en salud. Acta bioethica [Internet]. 2018 [Citado 10 Feb 2021]; 24(1): 39-46. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2018000100039

Urra E. Avances de la ciencia de enfermería y su relación con la disciplina. Ciencia y enfermería [Internet]. 2009 [Citado 10 Feb 2021]; 15(2), 9-18. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532009000200002

Rojas J, Rivera L, Morera M. Aspectos pedagógicos en la formación de Enfermería: Revisión integrativa. Investigación y Educación en Enfermería [Internet]. 2018 [Citado 29 May 2020]; 36(3): e03. Disponible en: https://dx.doi.org/10.17533/udea.iee.v36n3e03

Prestes E, Diniz A. Educación y aprendizaje a lo largo de la vida: los adultos y la enseñanza superior. Sinéctica [Internet]. 2015 [Citado 29 May 2020]; (45): 1-20. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2015000200006&lng=es&tlng=es.

Reluz F, Cervera M. Precisiones del concepto persona para la formación en las ciencias educativas y del cuidado. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [Citado 29 May 2020]; 13(2): 134-140. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1950

Published
2021-07-19
How to Cite
Elizalde Ordoñez, H., Cervera Vallejos, M. F., Kevin Julián, María Astrid, & Amada Balbina. (2021). Culture of life and impact on nursing teaching. ACC CIETNA: Revista De La Escuela De Enfermería, 8(1), 91-98. https://doi.org/10.35383/cietna.v8i1.437