Experience of an internationalization strategy in Nursing graduate programs: Cultural and learning exchange
Abstract
Internationalization strategies in graduate nursing programs are designed and implemented as responses to policies and curricula based on the quality of academic training. This article aimed to describe the experience of implementing an internationalization strategy in nursing graduate programs with the participation of students from Colombia, Mexico and Nicaragua. It was developed through the projection of a novel proposal that did not generate economic investment on the part of the students enrolled in the Master's and Doctorate graduate programs. As conclusions, the need to recognize in the changes in the development of postgraduate subjects such as, for example, the use of other modalities of encounter with the use of information technologies and communication between people from different geographical locations, communication with international nursing graduate programs, the creation of scientific events with nursing graduate students from different countries an opportunity for improvement that dialogue with global and national policies of internationalization in graduate programs that promote cultural exchange and learning between people who do not know each other through an interesting concept: the process of exchanging ideas, thoughts of knowledge, culture, research approaches. Given that the students of the nursing postgraduate programs respond to new ideas and strategies that contribute to their academic training with benefits such as: not generating an additional economic investment, accessibility, remote connection for meetings and thus, potentiate learning in the topics who are passionate about, in our case, qualitative research in nursing.
Downloads
References
Internacionalización de la educación superior - Ministerio de Educación Nacional de Colombia [Internet]. [Citado 18 Jun 2021]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196472.html?_noredirect=1
Bonilla-Calero AI, Carabantes-Alarcón D, Sastre-Castillo MÁ. La acreditación internacional en educación médica a través de la WFME. Educ Médica [Internet]. el 1 de marzo de 2021 [Citado 7 Sept 2021]; 22(2): 89–93. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181320300917
Mendoza AJ. La movilidad estudiantil y el intercambio académico en la ENEO UNAM. Una estrategia hacia la consolidación de Enfermería. Enferm Univ [Internet]. el 1 de enero de 2015 [Citado 7 Sept 2021]; 12(1): 1–2. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-enfermeria-universitaria-400-articulo-la-movilidad-estudiantil-el-intercambio-S1665706315000159
Martínez GA, Jiménez N. Análisis del uso de las aulas virtuales en la Universidad de Cundinamarca, Colombia. Form Univ [Internet]. 2020 [Citado 7 Sept 2021]; 13(4): 81–92. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-50062020000400081&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Quiroz L., Díaz R. Percepciones de los coordinadores de doctorado del CUCEA respecto a la gestión de la internacionalización. Educ Glob [Internet]. 2020 [Citado 21 Jun 2021]; 24: 72–87. Disponible en: http://obiret-iesalc.udg.mx/sites/default/files/publicaciones/educacion_global_2020_1-1_1.pdf#page=72
Castro Hernández ML. Internacionalización de la educación superior en Colombia en el periodo de gobierno 2010-2015: más que una política educativa una estrategia de inserción internacional del país. 2018 [Citado 14 Sept 2021]. Disponible en: http://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/36028
Peralta Mazariego E, Silva Payró MP, López González HE. Políticas de internacionalización en una universidad del sureste de México. Universidad Autónoma del Estado de Morelos, editor. Inventio [Internet]. el 1 de marzo de 2020 [Citado 14 Sept 2021]; 16(38). Disponible en: http://inventio.uaem.mx/index.php/inventio/article/view/709
Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores [Internet]. [Citado 14 Sept 2021]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842019000200011&lng=es&tlng=en.
Madarro Racki A. Redes de movilidad académica para la cooperación e integración regional en Iberoamérica. Rev Iberoam Educ [Internet]. 2011 [Citado 14 Sept 2021]; 57: 71–107. Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/487
Betancur JDR. Cooperación científica como estrategia para la identificación y fortalecimiento de redes. Redes Ing [Internet]. el 31 de diciembre de 2017 [Citado 14 Sept 2021]; 8(2): 82–91. Disponible en: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/REDES/article/view/13189
Ramírez Martinelli A, Ramírez Ramírez A. Movilidad académica durante la pandemia: varados en Veracruz, México. Rev Latinoam Estud Educ [Internet]. el 4 de enero de 2021 [Citado 14 Sept 2021]; 51(1): 231–154. Disponible en: https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/268
Ruiz Cuéllar G, Ruiz Cuéllar G. Covid-19: pensar la educación en un escenario inédito. Rev Mex Investig Educ [Internet]. 2020 [Citado 14 Sept 2021]; 25(85): 229–37. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1405-66662020000200229&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Rivera ERE, Acero AAC, Guardia M del CV. La educación virtual de posgrado en tiempos de COVID-19. Rev Estilos Aprendiz [Internet]. 2020 [Citado 14 Sept 2021]; 13(Especial): 82–94. Disponible en: http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2241
Gómez López P. ¿Qué sucederá con la internacionalización de la educación superior y la movilidad estudiantil después del COVID-19? Rev Digit Investig En Docencia Univ [Internet]. julio de 2020 [Citado 14 Sept 2021]; 14(2). Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2223-25162020000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Martini JG, Nascimento ERP do, Andrade SR de. INTERNACIONALIZACIÓN DEL POSGRADO EN ENFERMERÍA. Texto Contexto - Enferm [Internet]. 2018 [Citado 21 Jun 2021]; 27. Disponible en: https://www.scielo.br/j/tce/a/WnXXPs5yHMHrDDKwfPvKf8v/?lang=es
González IM, Castillo J del ST, Hernández MAV de, García RH. La internacionalización y el desarrollo de la Enfermería como ciencia desde los intercambios científicos. Rev Cuba Educ Médica Super [Internet]. 2018 [Citado 21 Jun 2021]; 32(4): 286–92. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=86944
Aguirre J., Castrillon F. Arango B. Tendencias emergentes de los postgrados en el Mundo. Rev Espac [Internet]. 2019 [Citado 21 Jun 2021]; 40(31). Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a19v40n31/a19v40n31p09.pdf
Felix Lana FC. Comunicación científica en Enfermería: importancia de las redes para la visibilidad y difusión del conocimiento. Enferm Univ [Internet]. abril de 2017 [Citado 14 Sept 2021]; 14(2): 77–8. Disponible en: http://www.revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/36
Duque-Páramo MC. Importancia de la calidad de la Investigación Cualitativa. Enferm Univ [Internet]. el 30 de abril de 2019 [Citado 14 Sept 2021]; 16(2). Disponible en: http://www.revista-enfermeria.unam.mx:80/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/648
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Acc Cietna: para el cuidado de la salud" de la Escuela de Enfermería de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0.