Experiences that trigger academic burnout in nursing students

  • Jessica Rodríguez Navarro Universidad de Guanajuato Campus Celaya-Salvatierra, División de Ciencias de Salud e Ingenierías, Celaya, Guanajuato, México.
  • Cecilia Narváez Hernández Universidad de Guanajuato Campus Celaya-Salvatierra, División de Ciencias de Salud e Ingenierías, Celaya, Guanajuato, México.
  • Rodolfo Vásquez Roque Universidad de Guanajuato Campus Celaya-Salvatierra, División de Ciencias de Salud e Ingenierías, Celaya, Guanajuato, México.
  • Raúl Fernando Guerrero Castañeda Universidad de Guanajuato Campus Celaya-Salvatierra, División de Ciencias de Salud e Ingenierías, Celaya, Guanajuato, México.
Keywords: Experiences, Student, Nursing, Academic burnout

Abstract

Objective: To describe the experiences that trigger academic burnout in nursing students. Methods: Qualitative phenomenological study conducted from August 2022 to June 2023, in a public university in Guanajuato. Selection criteria: undergraduate nursing students from 5th to 8th semesters, between 18 and 23 years old, nursing students who completed a practicum in the hospital setting. Convenience sampling with 10 participants, considering the information saturation criterion. Data collection through a phenomenological interview with a trigger question. Phenomenological thematic analysis, the criteria of the General Health Law on Health Research were respected. Main results: Themes emerged from the analysis: 1. Meaning of exhaustion, 2. Work overload, 3. Dynamics of practices and classes, 4. Emotional charge, 5. Impact it generates in life. It has been evidenced that nursing students do develop academic burnout derived from various factors such as overload, including the modification in terms of personal dynamics that influences this burnout by combining school with other activities. Conclusion: Nursing students who have taken some practice present experiences throughout the Bachelor's degree that trigger academic burnout, in which they have felt exhausted by the dynamics of practices and classes and the excessive load of activities that they develop as a whole, where as a consequence of this has an emotional impact that modifies their life dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Rodríguez Navarro, Universidad de Guanajuato Campus Celaya-Salvatierra, División de Ciencias de Salud e Ingenierías, Celaya, Guanajuato, México.

Pasante en Servicio Social Profesional de la Licenciatura en enfermería y Obstetricia

Cecilia Narváez Hernández, Universidad de Guanajuato Campus Celaya-Salvatierra, División de Ciencias de Salud e Ingenierías, Celaya, Guanajuato, México.

Pasante en Servicio Social Profesional de la Licenciatura en enfermería y Obstetricia

Rodolfo Vásquez Roque, Universidad de Guanajuato Campus Celaya-Salvatierra, División de Ciencias de Salud e Ingenierías, Celaya, Guanajuato, México.

Pasante en Servicio Social Profesional de la Licenciatura en enfermería y Obstetricia

References

Dominguez SA. Agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios: ¿cuánto influyen las estrategias cognitivas de regulación emocional?. Educ Médica [Internet]; 2018 [Citado 2023 Jul 25]; 19(2): 96–103. Disponible en: https://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.010

Liebana PC, Fernández ME, Vázquez CAM, López AI, Rodríguez BMA. Burnout y engagement en estudiantes universitarios de enfermería. Enferm Glob [Internet]. 2018 [Citado 2023 Jul 25]; 17(2): 131–52. Disponible en: https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.17.2.268831

Álvarez P, López A. El burnout académico y la intención de abandono de los estudios universitarios en tiempos de COVID-19. Revista mexicana de investigación educativa [Internet]. 2021 [Citado 2023 Jul 25]; 26(90): 663-689. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14068995002

Caballero C, Hederich J, Palacio. El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados a su aparición. Rev Lat Psic [Internet]. 2010 [Citado 2023 Jul 25]; 42: 131-146. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80515880012

Salgado S, Au-Yong-Oliveira M. Student Burnout: A Case Study about a Portuguese Public University. Educ. Sci. [Internet]. 2021 [Citado 2023 Jul 25]; 11(1): 31. https://doi.org/10.3390/educsci11010031

Caballero CC, Breso E, Gutiérrez OG. Burnout en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe [Internet]. 2015 [Citado 2023 Jul 25]; 32(3): 424–441. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2016-11927-006

Banda J, Robles V, Lussier R. Validación del Maslach Burnout Inventory en estudiantes universitarios de El Bajío mexicano. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ. [Internet]. 2021 [Citado 2023 Jul 25]; 12 (23): e052. Disponible en: https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1092

Vasconselos EM, Trindade CO, Barbosa LR, Martino MMF. Factores predictivos del síndrome de burnout en académicos de enfermería de una universidad pública. Rev. esc. enferm. USP. [Internet]. 2020 [Citado 2023 Jul 25]; 54 (1): 35-64. Disponible en: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2018044003564

Avecillas JA, Mejía I, Contreras JI, Quintero ÁM. Burnout académico. Factores influyentes en estudiantes de enfermería. Rev. Eugenio Espejo [Internet]. 2021 [Citado 2023 Jul 25]; 15(2): 57–67. Disponible en: https://doi.org/10.37135/ee.04.11.08

Uribe TM, Illesca PM. Burnout en estudiantes de enfermería de una universidad privada. Investigación En Educación Médica [Internet]. 2018 [Citado 2023 Jul 25]; 6(24): 234-241. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.11.005

Quina MJ, Matos LP, Ferreira SL, Creme E, Rolim SA, Trevisan MJ, Fernandez HM. Burnout among nursing students: a mixed method study. Investigación y educación en Enfermería [Internet]. 2020 [Citado 2023 Jul 25]; 38(1): 1-12. Disponible en: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n1e07

Bedoya RCA. El carácter fenomenológico de la investigación cualitativa en Max Van Manen y la “ciencia Del Origen De La vida” de Martin Heidegger. Escritos [Internet]. 2022 [Citado 2023 Jul 25]; 30 (65): 249-68. Disponible en: https://doi.org/10.18566/escr.v30n65.a05.

Acosta MBE. Fenomenología y hermenéutica un gran atractivo de investigación en Enfermería. Salud, Arte y Cuidado [Internet]. 2022 [Citado 25 Jul 2023]; 15(1): 59-62. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.7063451

Guerrero RF, Menezes TMO, Ojeda MG. Características de la entrevista fenomenológica en investigación en enfermería. Gaúcha Enferm [Internet]. 2017 [Citado 2023 Jul 25]; 38(2): e67458. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2017.02.67458

Guerrero RF, González SCE. Experiencia vivida, Van Manen como referente para la investigación fenomenológica del cuidado. Rev. cienc. cuidad [Internet]. 2022 [Citado 2023 Jul 25]; 19(3). Disponible en: https://doi.org/10.22463/17949831.3399

Secretaría de Salud General. Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. [Internet] Diario Oficial de la Federación. 2014 [Citado 2023 Jul 25]. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf

Silva Cancio Velloso I, Soares Tizzoni J. Criterios y estrategias de calidad y rigor en la investigación cualitativa. Cienc enferm [Internet]. 19 dic 2020 [citado 25 de julio de 2023]; 260. Disponible en: https://doi.org/10.29393/CE26-22CEIS20022

Voicu A, García VB, Sacristán LP, Tosaus CP, Burnout académico en estudiantes de enfermería: revisión bibliográfica. Revista sanitaria de investigación [Internet]. 2021 [Citado 2023 Jul 25]; 2(6). Disponible en: https://bit.ly/475UiCp

Carlin M, Garcés EJ. El síndrome de burnout: Evolución histórica desde el contexto laboral al ámbito deportivo. Anales de Psicología [Internet]. 2010 [Citado 2023 Jul 25]; 26(1): 169-180. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16713758020

Greig D, Fuentes X. "Burnout" o Agotamiento en la Práctica Diaria de la Medicina. Rev Chil Cardiol [Internet]. 2009 [Citado 2023 Jul 25]; 28: 403-407. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-85602009000300013

Santes MD, Melendez S, Martínez N, Ramos I, Preciado MDL, Pando M. La salud mental y predisposición a síndrome de burnout en estudiantes en estudiantes de enfermería. Rev chil salud pública [Internet]. 2009 [Citado 2023 Jul 25]; 13(1): 23-29. Disponible en: https://revistasaludpublica.uchile.cl/index.php/RCSP/article/view/656/553%20%0d6

Brito J, Juárez A, Nava M, Castillo J, Brito E. Factores psicosociales, estrés psicológico y burnout en enfermería: un modelo de trayectorias. Enferm. Univ. [Internet]. 2019 [Citado 2023 Jul 25]; 16(2): 1-11. Disponible en: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.2.634

Barreto-Osama D, Salazar-Blanco HA. Agotamiento Emocional en estudiantes universitarios del área de la salud. Univ. Salud [Internet]. 2020 [citado 25 de julio de 2023]; 23(1): 30-9. Disponible en: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/usalud/article/view/4644

Published
2023-12-28
How to Cite
Rodríguez Navarro, J., Narváez Hernández, C., Vásquez Roque, R., & Guerrero Castañeda, R. F. (2023). Experiences that trigger academic burnout in nursing students. ACC CIETNA: Revista De La Escuela De Enfermería, 10(2), 5 - 17. https://doi.org/10.35383/cietna.v10i2.945