Level of knowledge about contraceptive methods in nursing university student
Abstract
Objective: To determine the level of knowledge about contraceptive methods in undergraduate nursing students. Method: Quantitative cross-sectional study. The study was carried out in the period from June to August 2022. Students enrolled in the nursing degree at a private university in the Laja-Bajío region of Guanajuato, Mexico participated. The level of knowledge questionnaire on contraceptive methods was used. Main Results: 125 students between 18-27 years old participated, where females predominated (68%). The level of knowledge about contraceptive methods predominates the average level with 64%. General conclusion: Students enrolled in a health program have average knowledge about contraceptive methods, so this is advisable to delve into issues about their effectiveness and prevention of Sexually Transmitted Diseases in the study plans.
Downloads
References
Kantorová V, Wheldon MC, Ueffing P, Dasgupta ANZ. Estimating progress towards meeting women’s contraceptive needs in 185 countries: A Bayesian hierarchical modelling study. PLoS Med [Internet]. 2020 Feb 18;17(2):e1003026-. Disponible en: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003026
Planificación familiar [Internet]. [citado 2022 Sep 9]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/family-planning-contraception
La gran disparidad en el acceso a métodos anticonceptivos refleja inequidades sociales en los países de América Latina y el Caribe - OPS/OMS | Organización Panamericana de la Salud [Internet]. [citado 2022 Sep 9]. Disponible en: https://www.paho.org/es/noticias/25-1-2019-gran-disparidad-acceso-metodos-anticonceptivos-refleja-inequidades-sociales
Planificación familiar [Internet]. [citado 2022 Sep 9]. Disponible en: https://www.unfpa.org/es/planificaci%C3%B3n-familiar#readmore-expand
Uso de métodos anticonceptivos entre adolescentes [Internet]. [citado 2022 Sep 9]. Disponible en: https://www.insp.mx/avisos/uso-de-metodos-anticonceptivos-entre-adolescentes
Pérez-Blanco A, Sánchez-Valdivieso E, Pérez-Blanco A, Sánchez-Valdivieso E. Nivel de conocimiento sobre métodos anticonceptivos y Salud Reproductiva en adolescentes mexicanos de medio rural. Rev Chil Obstet Ginecol [Internet]. 2020 Oct 1 [citado 2022 Sep 9];85(5):508–15. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75262020000500508&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Datos Abiertos de México - Salud Sexual y Reproductiva - Tasa de Fecundidad Adolescente Nacional, por Entidad Federativa y Municipio, 2020 [Internet]. [citado 2022 Sep 9]. Disponible en: https://datos.gob.mx/busca/dataset/salud-sexual-y-reproductiva/resource/a3d6cf4f-bb4f-4b7b-a04f-522a4e147ebe
Elección del Método Anticonceptivo en una Población Rural - Dialnet [Internet]. [citado 2022 Sep 10]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8331457
Samuel López Pérez Asesores Dra Vanessa Johanna Caro María Elena Haro Acosta Alberto Barreras Serrano PD. UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE BAJA CALIFORNIA.
Alegría JP, Uribe JAC, Guzmán SV, Cruz MB, Cruz GP. Nivel de conocimiento sobre métodos anticonceptivos y su uso en estudiantes de licenciatura. Lux Médica [Internet]. 2020 Jul 28 [citado 2022 Sep 10];15(44):21–31. Disponible en: https://revistas.uaa.mx/index.php/luxmedica/article/view/2786
Vinueza-Moreano AP, Ruiz-Sosa C, Izquierdo-Condoy JS, Onofre-Mafla K, Hidalgo MR, Yanchapaxi P, et al. Conocimientos Actitudes y Prácticas de Métodos anticonceptivos en estudiantes de medicina de la Universidad Central del Ecuador. Ciencia e Investigación Medico Estudiantil Latinoamericana [Internet]. 2018 Sep 30 [citado 2022 Sep 16];23(2). Disponible en: http://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/1048
Magdalena Gallegos Torres R, Pérez GY, Cervantes A da, Álvarez ÁC, Torres GR. Nivel de Conocimiento de Métodos Anticonceptivos en Estudiantes Universitarios. European Scientific Journal, ESJ [Internet]. 2021 Mar 31 [citado 2022 Sep 16];17(10):305–305.Disponible en: https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/14141
Intervención de enfermería sobre educación sexual en adolescentes - Dialnet [Internet]. [citado 2022 Sep 10]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6602840
Actitudes hacia el uso de métodos anticonceptivos en estudiantes de enfermería de una universidad nacional de Lima, 2019 [Internet]. [citado 2022 Sep 14]. Disponible en: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/16098
Pérez-Blanco A, Sánchez-Valdivieso E, Pérez-Blanco A, Sánchez-Valdivieso E. Nivel de conocimiento sobre métodos anticonceptivos y Salud Reproductiva en adolescentes mexicanos de medio rural. Rev Chil Obstet Ginecol [Internet]. 2020 Oct 1 [citado 2022 Dec 19];85(5):508–15. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75262020000500508&lng=es&nrm=iso&tlng=es
de Diputados C, Congreso De DH, Unión LA, Ley N. LEY GENERAL DE SALUD.
Barahona PB. El método de ovulación billings y su aporte específico a la planificación familiar. Anales de Teología [Internet]. 2021 Dec 23 [citado 2022 Sep 11];23(2):307–27. Disponible en: https://revistas.ucsc.cl/index.php/analesdeteologia/article/view/1521
Sánchez JDD, Durán DG, Llamas CJA, Cadena GMF, Landeros JRR, Martínez ICR, et al. Nuevos métodos anticonceptivos masculinos. Lux Médica [Internet]. 2020 Sep 24 [citado 2022 Sep 11];15(45):37–54. Disponible en: https://revistas.uaa.mx/index.php/luxmedica/article/view/2870
Benshushan A, Paltiel O, Rojansky N, Brzezinski A, Laufer N. IUD use and the risk of endometrial cancer. European Journal of Obstetrics and Gynecology and Reproductive Biology [Internet]. 2002 Nov 15 [citado 2022 Sep 14];105(2):166–9. Disponible en: http://www.ejog.org/article/S0301211502001537/fulltext
Salinas SEB, Salinas SEB, Ortega DLG, Rosas VAU, Zhizhpón AAC. Conocimiento y uso de métodos anticonceptivos en estudiantes universitarios de medicina y enfermería, 2020. RECIMUNDO [Internet]. 2020 Nov 6 [citado 2022 Sep 9];4(4):236–48. Disponible en: https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/943
Vallejos C, Flor M. Formar al protagonista de la educación. ACC CIETNA: Revista de la Escuela de Enfermería [Internet]. 2020 Dec 15 [citado 2022 Sep 18];7(2):1–4. Disponible en: https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/537
Los autores conservan los derechos de autor.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0.
Los artículos publicados por la revista científica "Acc Cietna: para el cuidado de la salud" de la Escuela de Enfermería de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú están sujetos a una licencia internacional Creative Commons Attribution CC BY 4.0.