Perception of professional autonomy in Nursing graduates from a private university, Chiclayo 2021

Keywords: Nursing graduates, Perception (D010465), Professional autonomy (D017009)

Abstract

Objective: Describe and analyze the perception about professional autonomy in nursing graduates from a private university, Chiclayo 2021. Method: Qualitative research, descriptive design, the sampling was non-probabilistic by snowball, the population was made up of 580 nursing graduates; and the sample was achieved with 12 nursing graduates from the Santo Toribio de Mogrovejo Catholic University who met the established inclusion criteria, determining the size of the sample by saturation and redundancy. The data was collected through a virtual semi-structured interview, validated by expert judgment; taking into account ethical principles and criteria of scientific rigor. Main results: Two categories emerged: I. Scientific knowledge practiced as a means to achieve professional autonomy and II. Independence and responsible freedom, elements, inherent in autonomous care. Overall conclusion: According to the perceptions of the graduates, they maintain an autonomous professional practice, however, they present difficulties caused by the existence of professionals who seek to undermine their freedom to act on their own in carrying out activities that are part of their functions, causing discomfort and discomfort in their work area by having to tolerate these attitudes in order to avoid further conflicts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Naranjo Y, Jiménez N, González L. Análisis de algunas teorías de Enfermería y su vigencia de aplicación en Cuba. Rev Arch Méd Camagüey [Internet]. 2018 [citado 6 Oct 2021]; 22(2):231-43. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552018000200013

Pastuña R, Jara P. Búsqueda de la autonomía de enfermería desde la mirada de Virginia Henderson. Rev Enferm Investig. [Internet]. 2020 [citado 6 Oct 2021]; 5(4): 5. Disponible en: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/975

Triviño P, Barría R. Nivel de autonomía de enfermeras en la práctica pediátrica. Una experiencia chilena. Enfermería Univ [Internet]. 2016 [citado 6 Oct 2021]; 13(4):216–25. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=358748563004

Hine A, Mendoza A, Rojas L, Roa Z. Conocimiento e investigación sobre la autonomía profesional en enfermería. Revisión narrativa. Enferm Univ [Internet]. 2018 [Citado 6 Oct 2021]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=358758138010

Oshodi T, Bruneau B, Crockett R. Percepciones y experiencias de autonomía de enfermeras registradas: un estudio fenomenológico descriptivo. BMC Nurs [Internet]. 2019 [citado 30 May 2022]. Disponible en https://doi.org/10.1186/s12912-019-0378-3

Lopera M, Paiva L, Forero C. Autonomía profesional versus la práctica basada en la obediencia. Cult del Cuid [Internet]. 2018 [citado 6 Oct 2021]; 15(1):48–59. Disponible en: https://doi.org/10.18041/1794-5232/cultrua.2018v15n1.5070

Aguilera M, Morán L, Espinosa B, Galicia A, López C, García M. Vivencias del egresado de enfermería en la toma de decisiones clínicas. Rev Iberoam Educ E Investig en enfermería [Internet]. 2015 [citado 30 May 2022]; 3(2): 54-67. Disponible en: https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/256/vivencias-del-egresado-de-enfermeria-en-la-toma-de-decisiones-clinicas/

Hoeve Y, Kunnen S, Brouwer J, Roodbol P. The voice of nurses: Novice nurses’ first experiences in a clinical setting [La voz de las enfermeras: primeras experiencias de enfermeras noveles en un entorno clínico]. A longitudinal diary study. J Clin Nurs. [Internet]. 2018 [citado 30 May 2022]; 27(7-8) Disponible: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29446496/

Maylone M, Ranieri L, Griffin M, Mcnulty R, Fitzpatrick J. Collaboration and autonomy: Perceptions among nurse practitioners [Colaboración y autonomía: Percepciones entre profesionales de enfermería]. Am Acad Nurse Pract. Internet]. 2011 [citado 30 May 2022]; 23(1):51-7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21208334/

Hernández R, Fernández C, Batista P. Metodología de la Investigación. 6a ed. México: McGraw- Hill; 2014. [citado 6 Oct 2021]. 634p. Disponible en: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Parra L, Vásquez M, Muestreo Probabilístico y no probabilístico. Campus Ixtepec [Internet]. 2017 [citado 6 Oct 2021]; 14p. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/wp-content/uploads/2017/02/muestreo-probabilistico-no-probabilistico-guadalupe.pdf

Troncoso C, Amaya A. Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Rev Fac Med [Internet]. 2017 [citado 6 Oct 2021]; 65(2):329–32. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v65n2.60235

Berenguera A, Fernández J, Pons M, Pujol E, Rodríguez D, Saura S. Escuchar, observar y comprender. Recuperado la narrativa en ciencias de la salud. Aportaciones de la investigación cualitativa. Barcelona; 2014 [citado 6 Oct 2021].

Díaz C. Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Rev Gen Inf y Doc [Internet]. 2018 [citado 1 Nov 2020]; 28(1): 119–42. Disponible en: https://doi.org/10.5209/RGID.60813

Camargo L, Caro C. El papel autónomo de enfermería en las consultas. Av en Enfermería [Internet]. 2010 [citado 6 Oct 2021]; 28(1): 143–50. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/15664

Neill D, Cortez L. Procesos y Fundamentos de la Investigacion científica. J Chem Inf Model [Internet]. 2017 [citado 13 Jun 2021]; 53(9): 1689-99. Disponible en: http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/12498/1/Procesos-y-FundamentosDeLainvestiagcionCientifica.pdf

Benner P. Cuidado, sabiduría clínica y ética en la práctica de la enfermería. Modelos y teorías en enfermería. [Internet] 9na ed. España: Elsevier; 2018 [citado 6 Oct 2021] 89p. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412013000400021

Cadena J, Olvera S, Pérez M., Balseiro C, Matus R. Nursing training assessment in two national institutes of health [Evaluación de la formación de enfermería en dos institutos nacionales de salud]. Enfermería Universitaria. [Internet]. 2018 [citado 13 Jun 2021]; 9(3). Disponible en: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2012.3.227

Barbera M, Cecagno D, Seva A, Heckler H, López M, Soler L. Formación académica del profesional de enfermería y su adecuación al puesto de trabajo. Rev Lat Am Enfermagem. 2015 [citado 13 Jun 2021]; 23(3): 404-10. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rlae/a/NmxWWLPWbJLYzqxXRGPjmcy/?lang=es&format=pdf

Solano L. Autonomía profesional de la enfermera, estudio comparado: Perú (Trujillo) y México (Puebla). [Tesis de Licenciatura en Internet]. Trujillo: Universidad Nacional de Trujillo; 2020. [citado 6 Oct 2021]. 87p. Disponible en: http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/15956

Tapp D, Stansfield K, Stewart J. La autonomía en la práctica de enfermería. Aquichán [Internet]. 2005 [citado 6 Oct 2021]; 114-127. Disponible en: https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/65

Pursio K, Kankkunen P, Sanner-St E, Kvist T. Professional autonomy in nursing: An integrative review [Autonomía profesional en enfermería: una revisión integradora]. J Nurs Manag. [Internet]. 2021 [citado 30 Ago 2021]; 29 (6): 1565-1577. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33548098/

Laverde O, Carvajal G, Jaimes N, Escobar M, Arroyo M. Rol independiente y ambiente de la práctica de enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2017 [citado 11 Sep 2021]; 33(4): e1013. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192017000400008&lng=es.%20%20Epub%2001-Dic-2017

Ferreira A, Ferraro S, Herrera A. Percepciones de licenciados en enfermería sobre regulación del ejercicio de su profesión y autonomía profesional. Enferm cuid hum [Internet]. 2012 [citado 6 Oct 2021]; 1: 33–40. Disponible en: https://doi.org/10.22235/ech.v1i1.810

Published
2023-07-29
How to Cite
Muñoz Vasquez, E., & Heredia Mondragón, M. J. (2023). Perception of professional autonomy in Nursing graduates from a private university, Chiclayo 2021. ACC CIETNA: Revista De La Escuela De Enfermería, 10(1), 18 - 27. https://doi.org/10.35383/cietna.v10i1.861