Integrated university training in bioethics and information technology for dignified care

Keywords: Bioethics, University education, Computer application, Moral education

Abstract

Contemporary university work cannot be understood without computer applications, and they must be used without their pedagogical use altering the essence and purpose of educating people integrally. Technology facilitates access to knowledge and communication, but inappropriate use can be harmful, which requires training in solid bioethical criteria to avoid harmful decisions that may be detrimental to the people they will serve in the future exercise of their profession. Ethics, in its various forms (metaethics, normative ethics, ethics of minimums, among others), offers frameworks to address dilemmas related to technology in university education, promoting informed and responsible decisions. Bioethics, with approaches such as personalist, principlist, virtue bioethics, ecological and pragmatic, emphasizes the importance of human dignity and environmental sustainability in the academic context. The interdisciplinary article investigates and theoretically analyzes these aspects to motivate a suitable training in the university community, from bioethics, in the responsible use of technoscience and informatics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Felizardo Reluz-Barturen, Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo

Bachiller y Licenciado en Filosofía (FTPCL), Magister en filosofía e investigación científica (UAP), Estudios de Maestría en Docencia Universitaria (UNMSM), Postgrado en Técnicas de Investigación científica en la Educación Superior (UNMSM), Doctor en Psicología Educacional (UNE). Realiza investigaciones sobre temas de filosofía aplicada de la educación, epistemología, y epistemología de la investigación científica. También sobre Filosofía Política (peruana y latinoamericana). Formación ética en profesionales de la salud. Miembro del comité científico internacional de la Revista Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica. Director de la Revista de Investigaciones Educare et Comunicare de la facultad de Humanidades de la Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Ha sido Director de la Revisa Phainomenon de la UNIFE. Tiene diversos artículos y libros publicados. Con experiencia en planificación y ejecución de proyectos sociales y de investigación científica cualitativas, cuantitativas y mixtas. Asesor Cultural.

References

Arras, J. D. (2007). Pragmatic Bioethics. Georgetown University Press.

Ashraf, M. (2020). Big data e inteligencia artificial en el futuro manejo de pacientes. ¿Por dónde empezar? ¿En qué punto nos encontramos? ¿Quo tendimus? Avances en Medicina de Laboratorio, 1(3), 20-52. https://doi.org/10.1515/almed-2020-0052

Beauchamp, T. L. & Childress, J. F. (2019). Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press.

Borenstein, J., Jasso, H. & Howard, A. (2020). Emerging Ethical Concerns in the Design and Implementation of Robotic Systems: The Case of Robogames. IEEE Technology and Society Magazine, 39(3), 35-43.

Bustamante-Cabrera, G. I., Zuviría-López, Z. R., & Mondragón-Barrios, L. (2024). Desafíos éticos y humanísticos en la inteligencia artificial y la robótica: Metasíntesis. Apuntes De Bioética, 7(2), AdB1147. https://doi.org/10.35383/apuntes.v7i2.1147

Cárdenas, Y. L., Ribot, E. & Osorio, A. (2020). La educación bioética en la formación ciudadana: su fundamentación. VARONA (70). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382020000100052

Chickering, A. W. & Ehrmann, S. C. (1996). Implementing the Seven Principles: Technology as Lever. AAHE Bulletin, 49(2), 3-6. https://www.researchgate.net/publication/246430027_Implementing_the_Seven_Principles_Technology_as_Lever

Cortina, A. (2000). La Ética em la sociedad civil. Editorial Grupo Anaya.

de Oliveira, S. & Hellmann, F. (2022). Ética, bioética y educación física: revisión sistemática de una necesaria convergencia. Rev. Bioét, 30(2), 444-461. https://doi.org/10.1590/1983-80422022302540ES

Engelhardt, H. T. (1996). The Foundations of Bioethics. Oxford University Press.

Floridi, L. & Cowls, J. (2019). A Unified Framework of Five Principles for AI in Society. Harvard Data Science Review, 1(1), 1-16. https://doi.org/10.1162/99608f92.8cd550d1

Garrafa, V. (2023). Bioethics and the right of access to health care. Salud Colectiva. 19 (20). https://doi.org/10.18294/sc.2023.4491

Gillon, R. (1994). Medical Ethics: Four Principles Plus Attention to Scope. BMJ, 309(6948), 184-188. https://doi.org/10.1136/bmj.309.6948.184

Godoi, E. O. C. & Oliveira, G. P. (2023). Evaluación de la enseñanza de la ética en la carrera de medicina. Rev. Bioét, 31, 1-9. https://doi.org/10.1590/1983-803420232774ES

Gracia, D. (2007). Fundamentos de Bioética. Editorial Tricastela.

Llacsa, L. (2019). Enseñanza de la Bioética en la Educación Universitaria. Apuntes de bioética, 2(1), 61-68. https://doi.org/10.35383/apuntes.v2i1.242

Machacado-Rojas, A. M. & Aparicio-Pico, L.E. (2021). Técnicas de inteligencia artificial aplicadas al análisis de imágenes de diagnóstico. Eco Matemático, 12(2), 100-111. https://doi.org/10.22463/17948231.3237

Magallan, L., Jalley, M., Giorgini, G., Berk, M., Kamerman, M., Lacueva, J. & Schwartzman, G. (2024). Las Inteligencias Artificiales Generativas en la escena de la educación superior en ciencias de la salud. Revista del Hospital Italiano de Buenos Aires, 44(1): e0000304. https://doi.org/10.51987/revhospitalbaires.v44i1.304

Millás-Mur, J. (2019). Ethics and bioethics in undergraduate medical: a proposal. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 36(1), 93-9. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2019.361.4260

Naranjo, E. J., Narváez, B. D. & Espinosa, P. E. (2025). Ética, antropología y bioética; confrontación con los sistemas jurídicos. Revista Dilemas Contemporáneos, XII(2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v12i2.4585

Narváez, J. & Gómez, E. (2022). La bioética en el ámbito de la formación profesional. Caso Brasil Colombia y México. Revista Espacios, 43(11), 76-87. 10.48082/espacios-a22v43n11p06

Nozato, M. J. (2024). La inteligencia artificial en educación: consideraciones éticas y fomento al pensamiento crítico. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 8, 1-13. https://doi.org/10.33010/recie.v8i0.2357

Orr, D. W. (1994). Earth in Mind: On Education, Environment, and the Human Prospect. Island Press.

Oviedo, L. (2023). Dilema de la inteligencia artificial: pensamiento crítico y generaciones digitales. Realidad y Reflexión, 23(58), 69-83. https://doi.org/10.5377/ryr.v1i58.17397

Paragis, M. P., Tomas, A., González, F. & Michel, J. J. (2023). La enseñanza de la bioética en el ámbito universitario: el desafío de la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Bioética, 23(1), 85-99. https://doi.org/10.18359/rlbi.6037

Pardo, A. (2023). Los principios de la bioética en la Docencia: dificultades y propuesta. Cuadernos de Bioética, 34(112), 297-308. 10.30444/CB.158

Paredes, A. A., Alca, A. & Pezo, O. (2024). La bioética en la educación universitaria pública de ciencias de la salud en el Perú. Acta bioethica, 30(2), 285-292. https://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2024000200285

Paredes-Aragón, E. & Burneo, J. G. (2022). Inteligencia artificial en la evaluación y manejo de pacientes con epilepsia. Revista de Neuro-Psiquiatría, 85(2), 139–152. https://doi.org/10.20453/rnp.v85i2.4231

Pedraza, J. D. (2023). La inteligencia artificial en la sociedad: Explorando su impacto actual y los desafíos futuros [Tesis de grado en Ingeniería Informática, Universidad Politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/75068/1/TFG_JAROD_DAVID_PEDRAZA_CARO.pdf

Pellegrino, E. D. & Thomasma, D. C. (1993). The Virtues in Medical Practice. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780195082890.001.0001

Pérez, P. (2019). Docencia Universitaria. Ediciones Universidad de Piura.

Potter, V. R. (1970). Bioethics bridge to the future. Prebtis Hall.

Reich, W. (1978). Encyclopedie of Bioethics. MacMillan.

Reluz, F. F. (2022). Educación contemporánea y filosofía perenne. Atena Editora. https://doi.org/10.22533/AT.ED.131221803

Reluz, F. F., Obiol, E., Cabrejos, J., Esparza, E. & Sebastiani, P. (2023). Conceptualization and Moral Diaxioma in the Transversality of Bioethical Approaches. Migration Letters, 20(S2), 788–797. https://doi.org/10.59670/ml.v20iS2.3733

Rey, E. M. & Espinosa, V. E. (2024). La enseñanza de la ética en las instituciones de educación superior colombianas. Praxis pedagógica, 24(37), 211-245. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.24.37.2024.211-245

Rodríguez, V. & Linares, J. E. (2022). Bioética para la educación del siglo XXI. IXTLI - Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 9(17), 11-28. http://ixtli.org/revista/index.php/ixtli/article/view/162

Rogers, W. A. (2001). Bioethics and Environmental Ethics: Similarities and Differences. Bioethics, 15(6), 421-439.

Ruibal-Tavares, E., Calleja-López, J. R., Rivera-Rosas, C. N. & Aguilera-Duarte, L. J. (2023). Inteligencia artificial en medicina: panorama actual. REMUS - Revista Estudiantil De Medicina De La Universidad De Sonora, (10). https://doi.org/10.59420/remus.10.2023.178

Russell, S. & Norvig, P. (2021). Inteligencia artificial. Un enfoque moderno (4ta.ed.). Pearson.

Salarte, G. R. & Castro, Y. V. (2012). Modelo híbrido para el diagnóstico de enfermedades cardiovasculares basado en inteligencia artificial. Tecnura, 16(33), 35-52. https://www.redalyc.org/pdf/2570/257024374004.pdf

Santome-Sánchez, A. A. (2021). ¿Hacia dónde vamos? El pensamiento postmoderno y su influencia en los conflictos o dilemas bioéticos y biojurídicos. Apuntes De Bioética, 4(2), 172-191. https://doi.org/10.35383/apuntes.v4i2.700

Sayad, L. A. (2024). Inteligencia artificial y pensamiento crítico: caminos para la educación mediática. Editorial Universidad UNIMINUTO. https://doi.org/10.26620/uniminuto/978-958-763-716-8

Schermer, B. W. (2017). The Limits of Privacy in Automated Profiling and Data Mining. Computer Law & Security Review, 33(2), 178-192. https://doi.org/10.1016/j.clsr.2010.11.009

Selwyn, N. (2020). Digital Education: A Critical Introduction. Routledge.

Sgreccia, E. (2012). Personalist Bioethics: Foundations and Applications. National Catholic Bioethics Center.

Shanon, C. E. & Weaver, W. (2013). Teoría Matemática de la comunicación. Tecnós.

Solís, O., Vásquez, M., Cárdenas, B., Brito-Cruz, T., Zarza, A. & Torres-Zapata, Á. (2023). Pensamiento crítico en formación universitaria de ciencias de la salud: Una revisión descriptiva de la literatura. Revista Ciencias de la Educación y el Deporte, 1(1), 54–61. https://doi.org/10.70262/rced.v1i1.2023.52

Txetxu, A. (2021). Why Ethics for Artificial Intelligence? The old, the new and the spurious. Sociología y Tecnociencia, 11(2), 1-16. 10.24197/st.Extra_2.2021.1-16

Valducea, W., Marín, R. & Soto, M. C. (2019). Estrategias de intervención y pensamiento complejo en la formación universitaria: revisión sistemática. Revista Publicando, 6(20), 5-11. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/1308

Valor, J. A. (2024) Alan Turing y el origen de la inteligencia artificial: la superación de la intuición. Naturaleza y Libertad. Revista De Estudios Interdisciplinares, (18), 15-59. https://doi.org/10.24310/nyl.18.2024.19496

Wright, D. & Friedewald, M. (2013). Privacy Impact Assessment. Springer.

Published
2025-06-19
How to Cite
Reluz-Barturen, F. F., Odiaga-Ríos , L., Rodas-Arroyo, M., Taboada-Montaño, L., & Ballena-De la Cruz, A. (2025). Integrated university training in bioethics and information technology for dignified care. Apuntes De Bioética, 8(1), AdB1246. https://doi.org/10.35383/apuntes.v8i1.1246