Strengthening ethics in the training of dental professionals from the perspective of personal bioethics

Keywords: Ethics, University education, Dentistry, Personalist bioethics

Abstract

Training in ethics during university education is a necessity for the achievement of professionals committed to their work, so the development of strategies within an appropriate approach, which recognizes the ontological character of the person and his dignity, would allow its strengthening from the universities. The objective of this communication is to present the fundamentals that will later define the strategies for strengthening ethics in the training of professionals in dentistry, from the perspective of Personalist Bioethics. A descriptive-documentary research was developed, which included the analysis of the current problems of ethics in the training of professionals in dentistry, considering the revision of documents and curricular contents of four local universities; the theoretical bases of ethics in university training were presented and the perspective of Personalist Bioethics was explored. It is concluded that ethics should be developed considering strategies that contemplate a transversal presence of ethics throughout the curriculum, with a vision from the first person and within a non-relativist bioethics, such as that focused on personal bioethics, whose philosophical and anthropological bases allow consolidating the development of ethics during university education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcota, M., Ruiz de Gauna, P., y González, F. (2016). El profesionalismo en la formación odontológica. Rev Fac Odontol Univ Antioq, 28(1), 158-78.

Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación, Colombia: Pearson.

Colegio Odontológico del Perú. (2016) Código de Ética y Deontología. Lima, Perú: COP.

Colegio Odontológico del Perú. (2015). Directorio de facultades de Odontología. Recuperado de http://www.cop.org.pe/directorio-de-facultades-de-odontologia.

Cortes V., Meneses M., Ortiz J, y Balderas C. (2014). Los programas de formación ética en Odontología. Propuestas para que la ética tenga más impacto en la licenciatura de Cirujano Dentista. Educación y Salud Boletín Científico de Ciencias de la Salud del ICSA, 3(5).

De Mestral, E. (2014). Manual de Bioética. Asunción, Paraguay: Facultad de Ciencias Médicas Universidad Nacional de Asunción.

Díaz F., Pérez M. y Lara Y. (2016). Para enseñar ética profesional no basta con una asignatura: Los estudiantes de Psicología reportan incidentes críticos en aulas y escenarios reales. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(18), 42-58.

Díaz, S. (2015). Práctica de la ética en el desarrollo formativo de los estudiantes de una universidad privada de Chiclayo (tesis de maestría). Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú.

Domínguez, M. (2014). Optimizando el comportamiento bioético clínico de estudiantes de odontología (tesis de maestría). Universidad de Carabobo, Venezuela.

Echeverría C. (2013). Educación ética: ¿normas o virtudes? ¿Qué giro debe tomar la enseñanza de la ética en la formación de universitarios solidarios? Persona y Bioética, 17(2), 151-67.

Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. (2017). Misión, Visión, Valores. Facultad de Odontología. Escuela profesional de odontología de pregrado. Recuperado de https://odontologia.unmsm.edu.pe/nosotros/.

Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Federico Villarreal. (2012-2013). Misión, visión y valores. Recuperado de http://www.unfv.edu.pe/facultades/fo/nuestra-facultad/mision-vision-valores.

Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. (2017). Perfil del egresado, Misión, Visión. Recuperado de http://www.upch.edu.pe/faest/egresado/mision-vision

Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. (2018) Plan de estudios 2018, Facultad de Odontología, Escuela profesional de odontología de pregrado. Recuperado de https://odontologia.unmsm.edu.pe/escuela-profesional/.

Universidad Norbert Wiener Odontología. (2018). Perfil de la carrera, plan curricular Recuperado de http://www.uwiener.edu.pe/pregrado/carrera-de-odontologia/.

Facultad de Estomatología de la Universidad Peruana Cayetano Heredia. (2016). Plan curricular. Recuperado de http://www.upch.edu.pe/faest/images/stories/direccion_carrera/plan_2016_2020.jpg.

Facultad de Odontología de la Universidad Nacional Federico Villarreal. (2017) Guía del Estudiante-Odontología-UNFV 2017. Recuperado de http://www.unfv.edu.pe/facultades/fo/images/2017/Guia_Estudiante/Guia_Estudiante_2017.pdf.

Guerrero M., y Gómez D. (2013). Enseñanza de la ética y la educación moral, ¿permanecen ausentes de los programas universitarios? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 122- 35.

Hernández R. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill Education.

Izzeddin R., Spina, M., y Tosta E. (2010). Dimensión ética en la práctica odontológica, Visión personalista. Acta Bioethica, 16(2), 207-10.

Ley 28044: Ley general de educación. Diario Oficial El Peruano, Lima, Perú, 28 de julio de 2003.

Ley 30220: Ley universitaria, Diario Oficial El Peruano, Lima, Perú, 9 de julio de 2014.

López J. (2013). La bioética personalista en los planes de estudio universitarios. Cuadernos de bioética, 24(1), 79-90.

Ministerio de Educación (2015). Política de aseguramiento de la calidad de la educación superior universitaria, Lima, Perú: MINEDU.

Puccinelli M. (2013). Experiencia en la enseñanza de la Bioética en la Escuela de Odontología en una universidad local (tesis de maestría). Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo, Perú.

Reglamento de Ley de trabajo del cirujano dentista 27878. Diario Oficial El Peruano, Lima, Perú, 25 de julio de 2005.

Sgreccia, E. (2014) Manual de Bioética: Fundamentos y ética biomédica. Madrid, España: Biblioteca de Autores Cristianos.

Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa. (2016). Modelo de Acreditación para Programas de Estudios de Educación Superior Universitaria Octubre 2016. Lima, Perú: SINEACE.

Universidad Norbert Wiener Odontología. (2018). La Universidad. Recuperado de http://www.uwiener.edu.pe/somos/.

Villegas E. (2015). Tendencias de la formación bioética en los currículos universitarios. Revista Colombiana de Bioética. 6(1), 103-24.

Yacarini, A. (2014). Experiencia universitaria de la formación en bioética en las Ciencias de la Salud. En León F., León R., y Navarrete V. (Ed.). Bioética para la toma de decisiones, Parte 2. Santiago de Chile, Chile: FELAIBE.

Published
2018-12-20
How to Cite
Vílchez Bellido, D. (2018). Strengthening ethics in the training of dental professionals from the perspective of personal bioethics. Apuntes De Bioética, 1(1), 17-28. https://doi.org/10.35383/apuntes.v1i1.187
Section
Bioethics and Education