Conceptual strategies for a training program for teachers of Regular Basic Education about sexual identity with a focus on Personalistic Bioethics
Abstract
The knowledge of the sexual identity conformation of the human person, has become an important factor in the integral formation of teachers of all areas and levels of Regular Basic Education due to the policies on integral sexual education that have been introduced in the new national curriculum with a focus on gender equality. Therefore, this communication aims to address the theoretical basis of sexual identity and then give way to conceptual strategies that will allow, subsequently, to consolidate the proposal of a training with a personalist bioethical approach. These guidelines highlight, albeit briefly, the contents that will be addressed in the program, taking into account that, with these topics, teachers can acquire the necessary skills to contribute to the consolidation of the sexual identity of their students, where the uniqueness of the human person is highlighted as a man or as a woman.
Downloads
References
Aparisi, A. (2016). Género y persona. Del posfeminismo de género al modelo de la igualdad en la diferencia. En M. Ledezma (Ed.), Género y justicia: Estudios e investigaciones en el Perú e Iberoamérica. Lima, Perú, Tribunal Constitucional del Perú.
Bernal, C. (2012). Metodología de la investigación, administración, economía, humanidades y ciencias sociales, (3 ed.). Colombia: Pearson.
Burgos, J. M. (2011). Dos formas de afrontar la identidad sexual: personalismo e ideología de género. En Angela Aparisi (Ed.), Personalismo y género. Navarra, España: Asociación Española de Personalismo.
Camps, M. (2007). Identidad sexual y derecho: Estudio interdisciplinario del transexualismo. Navarra, España: Ediciones Universidad de Pamplona.
Elósegui, M. (2011). Tres modelos filosóficos sobre la relación entre sexo y género. En Angela Aparisi (Ed.), Personalismo y género. Navarra, España: Asociación Española de Personalismo.
Jokin De Irala, I. G. (2012). Educación sexual e ideología: jóvenes en la encrucijada. San José, Costa Rica: Promesa.
Julio, C., Kaeuffer, A., Riquelme C., Silva M.P., Osorio, M.R. y Torres, N. (2016). Conocimientos sobre Identidad Sexual de Profesores y Profesoras: ¿Barreras o Facilitadores de Construcción Identitaria? Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2). 53-71. doi:10.4067/S071873782016000200005
Melendo, T. La belleza de la sexualidad, Recuperado de https://educaenvirtudes.files.wordpress.com/2010/10/belleza_sexualidad_t_m.pdf
Ministerio de Educación. (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf
Ministerio de Educación. (2008). Lineamientos educativos y orientaciones pedagógicas para la educación sexual integral: Manual para profesores y tutores de la Educación Básica Regular, Recuperado de http://tutoria.minedu.gob.pe/assets/lineamientos-educativos-y-orientaciones-pedagogicos-para-educacion-sexual-integral.pdf
Ministerio de Educación. (2013). Educación sexual integral: derecho humano y contribución a la formación integral. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/1463
Ministerio de Educación. (2013). Propuesta para la formación de docentes en Educación Sexual Integral, (3 ed.), Lima, Perú.
Miranda, M. (2011) Diferencia entre la perspectiva de género y la ideología de género, Dikaion. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/dika/v21n2/v21n2a02.pdf
Instituto Guttmacher. (2017). De la Normativa a la Práctica: la Política de Educación Sexual y su Implementación en el Perú. Recuperado de https://www.guttmacher.org/es/report/ politica-de-educacion-sexual-peru
Navarrete-Cazales, Z. (2015) ¿Otra vez la identidad? Un concepto necesario pero imposible, Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/140/14035408007.pdf
Organización Mundial de la Salud. Género y salud. Recuperado de http://www.who.int/topics/gender/es/
Representación de la Unesco en el Perú. (2013). Educación sexual integral: Derecho Humano y Contribución a la Formación Integral, Lima, Perú: Ministerio de Educación.
Risco, A. (2016) Cuestiones sobre identidad sexual y orientación sexual. En S. Gallardo (Ed.) Persona e identidad, tomo 1. España: Universidad Católica de Ávila.
Sampieri, H. R. y Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación, (6 Ed.), México: Mc Graw Hitl Education.
Scheibe, C. y Araujo, R. (2015). Género, sexo, sexualidades Categorías del debate contemporáneo. Revista Retratos de la Escuela, v. 9, n. 16, ene./jun. 29-46. Recuperado de http//www.esforce.org.br
Sgreccia, E. (2014) Manual de Bioética: Fundamentos y ética biomédica, Vol I, 1ª ed, 2ª reimpresión, Madrid, Biblioteca de autores Cristianos.
Vargas, É. Bases de la diferenciación sexual y aspectos éticos de los estados intersexuales (2013), Rev. Reflexiones 92 (1), 141-157. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/download/8756/8250
The authors retain copyright.
This work is under international license Creative Commons Attribution 4.0.
The articles published by the scientific journal "Notes on Bioethics" of the Universidad Catolica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo Peru, can be shared through the international public license Creative Commons Attribution CC BY 4.0