Bioethics teaching in university education

Keywords: Bioethics, Ethics, University education

Abstract

It is based on the need for the teaching of bioethics, its development, in all professions and not only in health. That its objective is to generate knowledge, learning, reflections, attitudes and social ethical behavior. Its methodology emphasizes problem-based learning, favoring ethical reasoning, changing attitudes and teamwork; Seminars and case studies as the most used. It is concluded that at the university, training in bioethics is essential to improve educational quality, promote ethical behaviors with meaning, personal, professional and social; that learning based on problems, seminars, case studies, among others, allow learning that respects values, rights, democracy and environment. Likewise, social responsibility for the quality of education is a function of institutional management and its actors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abel, F. (1993). Diálogo interdisciplinar. En Cuadernos de Bioética (págs. 11-16).

Arratia, A., Casas, M., & Rodriguez, E. (2010). Bioética General y Clínica. Santiago de Chile: Interamericana Ciencia y vida.

Bermúdez, C. (2006). Necesidad de la bioética en la educación. En Acta Bioethica (págs. 36-39).

Cantú, P. (2015). Bioética y educación superior en México. En Acta Bioethica (págs. 47-48). Monterrey: Universidad Autónoma de Nuevo León.

Chávez, O. (s.f.). La bioética y la educación en ciencias de la salud enfocada en problemas. Universidad de Los Andes Mérida.

Couceiro, A. (2008). Enseñanza de la bioética y planes de estudios basados en competencias. Viguera Editores SI.

Francisco, L. (2008). Enseñar bioética: cómo trasmitir conocimientos actitudes y valores. En Acta Bioethica (págs. 12-16).

Iturria, A. (2007). Aprendizaje Basado en problemas. Santillana.

León, G. (2014). Bioética y educación: educación para la bioética.

Neves, W., Serpa, L., & Rego, S. (2016). La enseñanza de la bioética en las escuelas de medicina en Brasil.

Outomuro, D. (2008). Fundamentación de la enseñanza de la bioética. En Acta Bioethica (págs. 20-23).

Ovalle, C., Escobar, J., & Aristizábal, C. (2010). Educación en bioética: experiencia de un programa. Revista Colombiana de bioética.

Pérez, F., & Fernández, A. (s.f.). La ética profesional en la formación universitaria. Rosario, Colombia. Obtenido de www.nodo50.org: https://www.nodo50.org/cubasiglo/congreso08/conf4_perezf.pdf

Rodriguez, H. (2007). La bioética en la educación universitaria: perspectiva Hermenéutica. Nueva Granada.

Torres, G. (s.f.). Importancia de la institucionalización de la bioética en la educación superior colombiana. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.

Vera, O. (2012). Bioética: Planes de estudios de la enseñanza basada en competencias en las Facultades de Medicina. La Paz.

Vidal, S. (2012). Nuevas y viejas preguntas en la educación en bioética, en La educación en bioética en América Latina y Caribe. 18-24

Published
2019-07-30
How to Cite
Llacsa Soto, L. (2019). Bioethics teaching in university education. Apuntes De Bioética, 2(1), 61-68. https://doi.org/10.35383/apuntes.v2i1.242
Section
Bioethics and Education