Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
Abstract
The covid-19 health crisis left a great challenge in relation to the emotional well-being of children, both for parents and for schools. In this sense, it seeks to integrate them back into a real context, recovering what had been suspended: the right to health, education, contact with nature, spontaneous play, free from fear of contagion and the experimentation of positive emotions; characteristic of affection and socialization.
Emotional intelligence is fundamental in human beings because it guarantees a full and healthy lifestyle, which is why the objective of this research is to analyze the impact of natural environments on the emotional education of children, especially after a pandemic context. The result obtained proves that, throughout history, the natural environment contributes to cognitive and emotional development; For this reason, the psycho-pedagogical model of the five socio-emotional competencies that promotes emotional education from schools through playful activities in natural environments has been developed, which favors the development of these competencies and favorable interpersonal ties in children.
Downloads
References
Ayuda en Acción (2020). Los derechos de la infancia más afectados por la COVID-19. https://bit.ly/3WAJJCq
Bar-On, R. (2006). El modelo Bar-On de inteligencia emocional-social (ESI). Psicothema, 18, supl., 13-25. https://bit.ly/3EvkfR7
Bisquerra, R. & García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Revista del consejo escolar del estado. Participación educación emocional y convivencia. 5(8). https://bit.ly/3TtyZ7t
Bisquerra, R. & Pérez-Escoda, N. (2007). Las competencias socioemocionales. Revista de educación XX1. Vol 10 pp. 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297
Bisquerra, R. (2012). Educación emocional. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers. (337), 5-8. https://bit.ly/3VfF6hn
Bueno, M. (2021). Obesidad infantil en tiempos de COVID-19. Revista de especialidad de endocrinología pediátrica 2021.12(1). https://bit.ly/3ejpglc
Consejo Nacional de Educación (2020). Proyecto Educativo Nacional-2036. El Reto de la Ciudadanía Plena. Lima: CNE. https://bit.ly/3VfZw9U
Díaz, M. (28 de marzo de 2014). El tercer gran modelo de Inteligencia Emocional: Reuven Bar-On. Miguel Angel Díaz. https://bit.ly/3MlxBkF
Freire, H. (2011). Educar en verde. Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Barcelona, España: Graó.
Freire. H (s.f). Guía completa para guardianas del juego. Aprende a revitalizar, acompañar y cuidar el instinto de juego [PDF]. https://bit.ly/3AHraDZ
Gago, G. (2020). Educación en las emociones a través del contacto con el entorno natural. Universidad de Valladolid. Trabajo de fin de grado. https://bit.ly/3CKQw5q
Galyer, K. & Evans, I. (2001) Pretend Play and the Development of Emotion Regulation in Preschool Children. Early Child Development and Care. 166:1, 93-108, DOI: 10.1080/0300443011660108
García-Sampedro, M. (2019). «Outdoor learning»: revisión histórica. Proyecto Learning Outside the Classroom. Revista Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (379), 6-11. https://bit.ly/3RRYNsr
Martínez-Soto, J., Montero y López-Lena, M. & De la Roca, J. (2016). Efectos psico-ambientales de las áreas verdes en la salud mental. Revista Interamericana de Psicología. Vol 50, p. 204-214. https://bit.ly/3EwCAx7
Morales, A., Sánchez, L. & Santana, D. (2021). Agenda 2020 y representación socioemocional del medio ambiente en la Educación Primaria. https://doi.org/10.7203/dces.41.19413
Oliver, D. (2021). Patios escolares: espacios verdes para una mejor salud mental y física de los niños. Diario El país. https://bit.ly/3VjXqFM
Organización de las Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo. Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://bit.ly/2APa8W3
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. Fondo Internacional de Desarrollo Agrícola. Organización Panamericana de la Salud. Programa Mundial de Alimentos. Fondo de las Naciones Unidas para la infancia. (2021). Panorama regional de la seguridad alimentaria y nutricional -América Latina y el Caribe 2021: Estadísticas y tendencias. Santiago de Chile, FAQ. https://doi.org/10.4060/cb7497es
Organización de las Naciones Unidas-Mujeres (2020). El mundo para las mujeres y niñas. Informe anual 2019-2020. https://bit.ly/3rH4eA1
Pfeffer, D., Jones, D., et al (Productores) (2014). Educación emocional en la Naturaleza (Episodio). RTVE, Para todos la 2.
Salovey, P., Mayer, J. & Caruso, D. (2004). Emotional Intelligence: Theory, Finding, and Implications. Psychological Inquiry Vol. 15, No. 3, 197-215. Recuperado de https://bit.ly/3Vv7knY
Soler, J. & Conagala, M. (2013). Ecología emocional. Amat Editorial.
Terol, E. (2015). La naturaleza es el aula, noticias sobre el medio ambiente. https://bit.ly/3SPRN0w
Von, A. (2020). Affect, emotion and ecocriticim. Econozon@. 11(2). https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2020.11.2.3510
The authors retain copyright.
This work is under international license Creative Commons Attribution 4.0.
The articles published by the scientific journal "Notes on Bioethics" of the Universidad Catolica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo Peru, can be shared through the international public license Creative Commons Attribution CC BY 4.0