Pharmacy and Social Media
A Bioethical Perspective
Abstract
Social media has rapidly expanded to fulfill various purposes, such as keeping groups of people connected, sharing personal or organizational knowledge, and promoting commercial products. Pharmacies have not been left out of this trend, with many now using platforms like WhatsApp, Instagram, X (formerly Twitter), and others.
The use of social media in healthcare can offer significant benefits in promoting and improving health, provided it is used responsibly. However, if misused, it carries substantial risks that can negatively impact public health and harm the credibility of both individual professionals and the profession as a whole. Therefore, before a pharmacist engages with social media, it is important to carefully consider the potential risks and benefits. This reflection should focus on ensuring actions that promote humanized healthcare and patient care, paying special attention to three key principles: safeguarding privacy and confidentiality, maintaining truth and accuracy, and upholding both personal and professional responsibility.
When it comes to professional responsibility, it is crucial to remember the commitment to the broader professional community. Any sensationalism or misinformation spread by a pharmacist online can have a damaging impact on the reputation of the entire pharmacy profession.
Downloads
References
Agencia Española de Protección de Datos (5 de setiembre de 2023). Tus derechos en relación con tus datos de salud. https://goo.su/dRPkI5
American Society of Health-System Pharmacists. (2012). ASHP statement on use of social media by pharmacy professionals. American Journal of Health-System Pharmacy, 69(23), 2095–2097. https://doi.org/10.2146/sp120011
Añel, R. M., García, I., Bravo, R. & Carballeira, J. D. (2021). Historia clínica y receta electrónica: riesgos y beneficios detectados desde su implantación. Diseño, despliegue y usos seguros. Atención Primaria, 53(1), https://doi.org/10.1016/j.aprim.2021.102220
Cabrera, C., Díaz, R. M., García, M., Girón, M.S., Jódar, M., Martín, A., Melguizo, M., Moratalla, E., Rodríguez, I.M., Tormo, J. & Valenzuela, M. I. (2022). Nuevas tecnologías en la organización de la consulta. FMC – Formación Médica Continuada en Atención Primaria, 29(3), 1-2. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2021.12.002
Camacho-López, S., Nava-González, E. J., Apolinar-Jiménez, E., Almendra-Pegueros, R., Pérez-López, A., Gamero, A., Kammar-García, A., Duarte-Junior, M. A., Fernández-Villa, T., Pérez-Esteve, É., Bonilla, D. A., Lozano-Lorca, M. & Navarrete-Muñoz, E. Mª. (2022). Comunicación ética en redes sociales para la nutrición. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 26(1), 1-3. https://dx.doi.org/10.14306/renhyd.26.1.1637
Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos (2 de julio de 2024). Código de Deontología de la Profesión Farmacéutica - 2023. https://goo.su/umYE8Ub
Díaz, R. M. & Girón, M. S. (2022). Uso de redes sociales en comunicación sanitaria. FMC - Formación Médica Continuada en Atención Primaria, 29(3), 18-27. doi/10.1016/j.fmc.2022.03.003
Foro de Atención Farmacéutica-Farmacia Comunitaria (Foro AF-FC), panel de expertos. (2024). Guía práctica para los Servicios Profesionales Farmacéuticos Asistenciales desde la Farmacia Comunitaria. Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos, Madrid, España. https://goo.su/AvQo2m
Gómez Córdoba Abogados (18 de julio de 2023). Publicidad en farmacia, ¿qué dice la ley? https://goo.su/CW1gzS
Gómez, M. (22 de septiembre de 2023). El papel del farmacéutico en las redes sociales no es solo necesario, es imprescindible. El Globalfarma. https://goo.su/WbNszx
Gutiérrez, R., Jiménez, M., Lalanda, M., Olalde, R., Satué, B., Taberner, R. & Trujillo, J.A. (2014). Manual de estilo para médicos y estudiantes de medicina. Organización Médical Colegial de España OMC. https://goo.su/ac98G3
Juárez, J. C., Fernández, L. C. & Monte, E. (2014). Recomendaciones para el uso de las redes sociales para farmacéuticos de hospital (12 consejos que deberías tener en cuenta antes de lanzarte a la red). Farmacia Hospitalaria, 38(2), 86-88. https://goo.su/WtBod
López, J. (2014). Deontología Farmacéutica Aplicada. Editorial Formación Alcalá.
Lucero, M. J., Herrerías, G. & Riu, I. (2013). Dermofarmaci@: Cómo empezar, desarrollar con éxito y ser una farmacia referente. https://goo.su/0uRecoC
Maxwell, S.R.J. & Webb D.J. (2008) Internet pharmacy: a web of mistrust? Brithis Journal Clinical Pharmacology. 66(2), 196-8. doi/10.1111/j.1365-2125.2008.03215.x
Real Academia Española. (s.f.). Red social. En Diccionario panhispánico del español jurídico [en línea]. Recuperado el 01 de setiembre de 2024, de https://dpej.rae.es/
Rodríguez, L. (2023). Creciente impacto de las redes sociales en el shopper y en el canal. El farmacéutico como influencer diferencial. PMFarma, (182). https://goo.su/lpqIm
Soliman, S. (2022). What are the advantages of social media for pharmacy professionals? Pharmacy Times, 88(3). https://goo.su/4EpT36A
Weber, L. (2010). Marketing en las redes sociales. 2ed. McGraw-Hill.
World Health Organization. (2021). Health Promotion Glossary of Terms 2021. World Health Organization. https://goo.su/dxnCONC
Copyright (c) 2024 Guadalupe Beitia-Berrotarán, Idoya Beltrán-Gárate, José López-Guzmán (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright.
This work is under international license Creative Commons Attribution 4.0.
The articles published by the scientific journal "Notes on Bioethics" of the Universidad Catolica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo Peru, can be shared through the international public license Creative Commons Attribution CC BY 4.0