Level of knowledge about patient rights and level of empathy among general practitioners in Lambayeque, Peru
Abstract
Respecting patient rights and establishing a relationship based on empathy is very important in a physician's professional practice, but some studies report low levels. This can lead to an increase in legal and ethical issues and dissatisfaction with patient care. Furthermore, there is an urgent need to humanize healthcare, and to achieve this, physicians must be empathetic and aware of patient rights.
This study seeks to describe the level of knowledge about patient rights and the level of empathy among general practitioners in Lambayeque, Peru. To this end, a descriptive, cross-sectional, and observational study was conducted. The study involved a population of 310 general practitioners registered in Lambayeque, Peru; the sample consisted of 255 physicians. A questionnaire was administered to assess knowledge of patient rights, in addition to the Jefferson Physician Empathy Scale. The data collected in April and May 2024 were processed using SPSS version 25 software, revealing that 94.9% of general practitioners had a high level of knowledge about patient rights and 78.4% had a medium level of empathy. These findings suggest that general practitioners displayed adequate knowledge about patient rights; however, their level of empathy was medium, which needs to be improved due to its impact on patient care. Furthermore, these aspects should be learned and practiced throughout medical training through ethics and bioethics courses.
Downloads
References
Agudo, E., Lastra, R., Delgado, L., Ramos, Y., Narvión, C. & Salvador, E. (2023). La empatía en el ámbito sanitario. Revista Sanitaria de Investigación, 4(5). https://revistasanitariadeinvestigacion.com/la-empatia-en-el-ambito-sanitario
Colegio Médico del Perú. (2020). Código de Ética y Deontología. https://www.cmp.org.pe/wp-content/uploads/2020/01/CODIGO-DE-ETICA-Y-DEONTOLOG%C3%8DA.pdf
Czajkowska, M., Janik, A., Zborowska, K., Plinta, R., Brzek, A. & Skrzypulec-Plinta, V. (2021). Knowledge and opinions of patients and medical staff about patients' rights. Ginekol Pol., 92(7), 491-497. https://doi.org/10.5603/GP.a2021.0014
Defensoría del Pueblo de Perú. (2019). Mala atención a pacientes es el principal problema por lo que coloca a establecimientos médicos como las instituciones con más quejas. https://www.defensoria.gob.pe/mala-atencion-a-pacientes-es-el-principal-problema-por-lo-que-coloca-a-establecimientos-medicos-como-las-instituciones-con-mas-quejas/
Defensoría del Pueblo de Perú. (2022). Defensoría del Pueblo pide mejorar trato y atención a pacientes en hospitales del Gobierno Regional de Lambayeque. https://www.defensoria.gob.pe/defensoria-del-pueblo-pide-mejorar-trato-y-atencion-a-pacientes-en-hospitales-del-gobierno-regional-de-lambayeque/
Ebrahimi, S., Fozooni, H. & Hosseini, S. (2017). Knowledge on Patients’ Rights in Medical Interns: A Crucial Stage of Doctor’s Initiation. Thrita, 6(2), e57837. https://doi.org/10.5812/thrita.57837
Fernández, A. (2021). Empatía y Práctica Médica: Un primer acercamiento al papel de la empatía en la medicina. Murmullos Filosóficos, 1(1), 15-24. https://www.revistas.unam.mx/index.php/murmullos/article/view/78428
Guevara, C. (2023). Empatía y experiencia espiritual en estudiantes de medicina humana de las universidades de Lambayeque- Perú, marzo-junio 2021 [Tesis de pregrado, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo]. https://repositorio.uap.edu.pe/handle/20.500.12990/5493
Halpern, J. (2003). What is clinical empathy? J Gen Intern Med, 18(8), 670–674. http://dx.doi.org/10.1046/j.1525-1497.2003.21017.x
Huarcaya-Victoria, J., Cano-Uría, B., Villanueva-Ruska, A. & de la Cruz-Oré, J. (2019). Evaluación de los niveles de empatía médica en médicos residentes de un hospital general en Perú. Educ. médica, 20, 59-66. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.004
Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.
Insua, J.T. (2019). Principalísimo, bioética personalista y principios de acción en medicina y en servicios de salud. Persona y bioética, 22(2), 223-46. https://doi.org/10.5294/pebi.2018.22.2.3
Malca-Díaz, J. F., Malca-Vásquez, J. A. & Diaz-Manchay, R. J. (2024). Humanización de la atención en salud: factores limitantes y cómo lograrla. Medicina naturista, 18(1), 49-53. http://www.medicinanaturista.org/images/revistas/mn%2018-1.pdf
Mayo, G.V., Quijano, E.G., Ponce, D.A. & Ticse, R. (2019). Utilización de la Escala de Empatía Médica de Jefferson en Residentes que realizan su especialización en un hospital peruano. Revista de Neuro-Psiquiatría, 82(2), 131-140. https://doi.org/10.20453/rnp.v82i2.3540
Martínez, M., Sánchez-Villegas, A., Toledo, E. & Faulin, J. (2020). Bioestadística amigable (4. ed.). ELSEIVER.
Mendoza, A. (2017). La relación médico paciente: consideraciones bioéticas. Rev Peru Ginecol Obstet., 63(4), 555-564. http://www.scielo.org.pe/pdf/rgo/v63n4/a07v63n4.pdf
Montaño, L. & Rodríguez, L. (2013). Conocimientos sobre derechos y deberes en salud en profesionales de medicina y enfermería, Bucaramanga, Colombia: Conocimientos sobre derechos-deberes en salud. Rev. Univ. Ind. Santander. Salud., 45(1), 15-22. http://www.scielo.org.co/pdf/suis/v45n1/v45n1a03.pdf
Morel-Barrios, M. & Diaz-Reissner, C. (2022). Nivel de empatía en estudiantes de odontología de una universidad paraguaya durante la atención a pacientes en el marco de la pandemia por COVID-19, 2021. Rev. Nac. (Itauguá), 14(1), 18-29. https://doi.org/10.18004/rdn2022.jun.01.018.029
Moudatsou, M., Stavropoulou, A., Philalithis, A. & Koukouli, S. (2020). The Role of Empathy in Health and Social Care Professionals. Healthcare, 8(1). https://doi.org/10.3390/healthcare8010026
Rueda, L., Gubert, I. C., Duro, E. A., Cudeiro, P., Sotomayor, M. A., Benites, E. M., López, L. M., Farías, G., Torres, F. A., Quiroz, E. & Sorokin, P. (2018). Humanizar la medicina: un desafío conceptual y actitudinal. Revista Iberoamericana De Bioética, (8), 01–15. https://doi.org/10.14422/rib.i08.y2018.002
Salvatierra, M. (2017). Nivel de conocimiento de los docentes sobre derechos del paciente en las prácticas clínicas [Tesis de pregrado, Universidad Alas Peruanas]. https://repositorio.uap.edu.pe/handle/20.500.12990/5493
Tamura, H., Shikino, K., Sogai, D., Yokokama, M., Uchida, S., Li, Y., Yanagita, Y., Yamauchi, Y., Kojima, J., Ishizuka, K., Tsukamoto, T., Noda, K., Uehara, T., Imaizumi, T., Kataoka, H. & Ikusaka, M. (2023). Association Between Physician Empathy and Difficult Patient Encounters: A Cross-Sectional Study. J Gen Intern Med., 38, 1843-1847. https://doi.org/10.1007/s11606-022-07936-0
The American Medical Association Code of Medical Ethics. (2022). Patient Rights. https://code-medical-ethics.ama-assn.org/ethics-opinions/patient-rights
Trujillo, A. (2019). Conocimiento y aplicación de los derechos del paciente por el profesional de Enfermería, Hospital Regional Virgen de Fátima, Chachapoyas-2018 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza]. https://repositorio.untrm.edu.pe/handle/20.500.14077/1738
Watts, E., Patel, H., Kostov, A., Kim, J. & Elkbuli, A. (2023). The Role of Compassionate Care in Medicine: Toward Improving Patients' Quality of Care and Satisfaction. J Surg Res., 289, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.jss.2023.03.024
Zelada, J. (2018). Los valores humanos, que el médico del siglo XXI debe conocer y practicar en su desempeño profesional. Cuad. Hosp. Clín., 59(2), 63-71. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762018000200010&lng=es
Copyright (c) 2025 Jimmy Fernando Malca-Diaz, Jasmin Celine Descalzi-Caballero, Antero Enrique Yacarini-Martínez (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright.
This work is under international license Creative Commons Attribution 4.0.
The articles published by the scientific journal "Notes on Bioethics" of the Universidad Catolica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo Peru, can be shared through the international public license Creative Commons Attribution CC BY 4.0