Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.

Keywords: Transversality, Bioethics, Regular Basic Education, Family dysfunctionality, Bullying

Abstract

In any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-called transversal axes, which become a background of the educational process including issues With social relevance and oriented to the dissemination of values and principles, always seeking a common good.
EBR students face, in addition to their own academic responsibilities and the changes of their stage, a great problem: bullying or better known Bullying, which through its different manifestations directly threaten their human dignity.
The internalization that students will carry out of the bioethical principles thanks to the transversality in the educational plans, allows them to identify which situation represents any violation or injury of their human dignity and take the measures to overcome them with the help of the people prepared for it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argueta, M. (2004). Ejes Transversales en el Currículo de la Formación Inicial de Docentes. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana. Disponible en http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan039733.pdf

Bandrés, M. Perú, Bioética y Medicina, su Enseñanza: Apuntes de una Realidad. Disponible en http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/spmi/v15n3/bioetica_peru.htm

Botero, C. (2006). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación en valores. Politécnica 3era edición. Disponible en: http://132.248.9.34/hevila/Revistapolitecnica/2006/no3/5.pdf

Campos, P. (2019). Bioética General. Maestría en Bioética y Biojurídica. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo

Curi, M. (2018). Las familias disfuncionales y su incidencia en el feminicidio en Lima Sur 2017-2018. Recuperado de: https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record

De Los Ríos, F. (2003). Bioética y educación: educación para la bioética. Biblioteca Virtual universitaria y otros ensayos hermenéuticos. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.

Fernández, C. (2015). El Bullying. Recuperado de: http://www.eduinnova.es/dic09/bullyng.pdf

Gabaldón S. (2005). Sobre la violencia en las aulas: El fenómeno “Bullying”. Institut Borja de Bioética. Recuperado de: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Bioetica%20y%20bullyn%2001.pdf

Mazo, H. (2011). La Autonomía: Principio Ético Contemporáneo. Recuperado de: file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/Dialnet-LaAutonomia-5123760%20(1).pdf

Ministerio de Educación. (2019). Casos de bullying escolar fueron reportados en 2018 en todo el Perú. Recuperado de: https://peru21.pe/peru/minedu-9-500-casos-bullying-escolar-reportados-peru-nndc-463683-noticia/?ref=p21r

Ministerio de Educación. (2012). Prevención e Intervención Educativa frente al Acoso entre Estudiantes. Dirección de Tutoría y Orientación Educativa. Recuperado de: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/bioetica%20bullyn%203.pdf

Papacchini, Á. (2009). El porvenir de la ética: la autonomía moral, un valor imprescindible para nuestro tiempo. Revista de estudios sociales, (05), 32-49

Sgreccia, E. (1994). Manuale di Bioetica. Fondamenti ed etica biomedica, Vita e Pensiero, Milano.

Sgreccia, E. (1999). Manuale di Bioetica I. Fondamenti di etica biomedica. Milano: Vita e Pensiero.

Unesco Organización de la Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. División de ética de las ciencias y de las tecnologías. Sector de ciencias humanas y sociales. 1, rue Miollis – 75732 Paris Cedex 15 – Francia. 2006

Published
2019-12-31
How to Cite
Ruiz Alvarado, J. R. (2019). Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR. Apuntes De Bioética, 2(2), 80-87. https://doi.org/10.35383/apuntes.v2i2.289
Section
Bioethics and Education