Bioethics As A Tool To Face Bullying In The EBR.
Abstract
In any situation that a country faces and represents a social problem, education will always be one of the best weapons of struggle to end it. Regular Basic Education in Peru has changed in recent decades, now it is not only restricted to the acquisition of curricular content, but now it has the so-called transversal axes, which become a background of the educational process including issues With social relevance and oriented to the dissemination of values and principles, always seeking a common good.
EBR students face, in addition to their own academic responsibilities and the changes of their stage, a great problem: bullying or better known Bullying, which through its different manifestations directly threaten their human dignity.
The internalization that students will carry out of the bioethical principles thanks to the transversality in the educational plans, allows them to identify which situation represents any violation or injury of their human dignity and take the measures to overcome them with the help of the people prepared for it.
Downloads
References
Argueta, M. (2004). Ejes Transversales en el Currículo de la Formación Inicial de Docentes. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana. Disponible en http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan039733.pdf
Bandrés, M. Perú, Bioética y Medicina, su Enseñanza: Apuntes de una Realidad. Disponible en http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/spmi/v15n3/bioetica_peru.htm
Botero, C. (2006). Los ejes transversales como instrumento pedagógico para la formación en valores. Politécnica 3era edición. Disponible en: http://132.248.9.34/hevila/Revistapolitecnica/2006/no3/5.pdf
Campos, P. (2019). Bioética General. Maestría en Bioética y Biojurídica. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Curi, M. (2018). Las familias disfuncionales y su incidencia en el feminicidio en Lima Sur 2017-2018. Recuperado de: https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record
De Los Ríos, F. (2003). Bioética y educación: educación para la bioética. Biblioteca Virtual universitaria y otros ensayos hermenéuticos. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
Fernández, C. (2015). El Bullying. Recuperado de: http://www.eduinnova.es/dic09/bullyng.pdf
Gabaldón S. (2005). Sobre la violencia en las aulas: El fenómeno “Bullying”. Institut Borja de Bioética. Recuperado de: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Bioetica%20y%20bullyn%2001.pdf
Mazo, H. (2011). La Autonomía: Principio Ético Contemporáneo. Recuperado de: file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/Dialnet-LaAutonomia-5123760%20(1).pdf
Ministerio de Educación. (2019). Casos de bullying escolar fueron reportados en 2018 en todo el Perú. Recuperado de: https://peru21.pe/peru/minedu-9-500-casos-bullying-escolar-reportados-peru-nndc-463683-noticia/?ref=p21r
Ministerio de Educación. (2012). Prevención e Intervención Educativa frente al Acoso entre Estudiantes. Dirección de Tutoría y Orientación Educativa. Recuperado de: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/bioetica%20bullyn%203.pdf
Papacchini, Á. (2009). El porvenir de la ética: la autonomía moral, un valor imprescindible para nuestro tiempo. Revista de estudios sociales, (05), 32-49
Sgreccia, E. (1994). Manuale di Bioetica. Fondamenti ed etica biomedica, Vita e Pensiero, Milano.
Sgreccia, E. (1999). Manuale di Bioetica I. Fondamenti di etica biomedica. Milano: Vita e Pensiero.
Unesco Organización de la Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. División de ética de las ciencias y de las tecnologías. Sector de ciencias humanas y sociales. 1, rue Miollis – 75732 Paris Cedex 15 – Francia. 2006
The authors retain copyright.
This work is under international license Creative Commons Attribution 4.0.
The articles published by the scientific journal "Notes on Bioethics" of the Universidad Catolica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo Peru, can be shared through the international public license Creative Commons Attribution CC BY 4.0