Catholic Universities and Business Schools from Latin American
Commitment Training Leaders with Ethical Attitudes
Abstract
This article analyzes the contribution of Catholic universities and business schools within the Latin American context, through what they consider relevant to the development of their students' competencies. Through case studies, the visions and missions of these institutions were analyzed and compared in the level of knowledge, skills and attitudes that are most developed by both Catholic and non-Catholic universities and business schools. In the case of non-Catholic institutions, the most relevant competencies are knowledge and skills, while in Catholic institutions knowledge is equally promoted, but more than skills, attitudes are emphasized. In the study carried out, no major differences were found at the level of Latin American countries respect to Peru, in particular, as part of these.
The development of attitudes is fundamental to generate a change, which implies a continuous disposition of the person; establishing relationships with others, who do not necessarily think alike. The role of Catholic universities and business schools consist in emphasize those competencies, which will allow the leaders they train to generate those changes that the current and future scenarios require.
Downloads
References
Ayude, R. (2017). La Iglesia Católica en Cifras [Fuente: Oficina de prensa de la Santa Sede]. https://bit.ly/3VkK9vy
Banco Mundial. (2022a). Población, total. https://bit.ly/3FTVNbj
Banco Mundial. (2022b). PIB per cápita (US$ a precios actuales). https://bit.ly/3FIDOV2
Banco Mundial. (2022c). Índice de Gini. https://bit.ly/3YP3rwi
Benedicto XVI. (2008). Vaticano II. Discurso de su Santidad Benedicto XVI. 17 de abril de 2008. https://bit.ly/3vbRR0n
Benedicto XVI. (2012). Discurso del Santo Padre Benedicto XVI. 2 de mayo de 2012. https://bit.ly/3Gf3Kca
Biblia Latinoamericana. (2004). (118ª edición). Editorial San Pablo.
Boyatzis, R. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley and Sons.
Cabeza, L.; Castrillon, J. & Lombana, J. (2017). Importancia y coincidencia de competencias para egresados de administración y empleadores: un enfoque por regiones de Colombia. Revista Facultad De Ciencias Económicas: Investigación y Reflexion, 25(2), 105-122. https://doi.org/10.18359/rfce.1983
Cardenal Tarcisio Bertone. (2010). Vaticano II. Conferencia del cardenal Tarcisio Bertone, en la Pontificia Universidad Católica de Chile. 12 de abril de 2010. https://bit.ly/3PMbdCU
Católica (Iglesia). (1951). En Enciclopedia de la religión católica. Barcelona, España: Dalmau y Jover Editores.
Catolicidad. (1951). En Enciclopedia de la religión católica. Barcelona, España: Dalmau y Jover Editores.
D´Alessio, F. D. (2015). El Proceso Estratégico: Un Enfoque de Gerencia (3a ed. rev.). Lima, Perú: Pearson.
DWIH - German House for Research and Innovation. (2016). Número de universidades en Brasil. https://bit.ly/2JUXypT
Hartmann, F. H. (1957). The relations of nations. New York, NY: The Macmillan.
Hartmann, F. H. (1983). The relations of nations (6th ed.). New York, NY: Macmillan. (Original work published 1957).
Hellriegel, D., Jackson, S. E., & Slocum, J. W. Jr. (2009). Administración: Un enfoque basado en competencias (11a ed.). México D.F., México: Cengage Learning.
Juan Pablo II. (1979). Vaticano II. Discurso del Papa Juan Pablo II a la Federación Internacional de Universidades Católicas (FIUC). 23 de febrero de 1979. https://bit.ly/3YMzL2Q
Juan Pablo II. (1990). Ex Corde Ecclesiae [Sobre las Universidades Católicas]. Constitución Apostólica. https://bit.ly/3BVLWAg
Juan Pablo II. (1997). Catecismo de la Iglesia Católica. https://bit.ly/3PN6Pnc
Juan XXIII. (1961). Carta del Sumo Pontífice Juan XXIII al rector de la Universidad Católica de Santo Tomas de Aquino de Manila. Abril 6 de 1961. https://bit.ly/3WjMGax
Mahan, A. T. (1987). The influence of sea power upon history: 1660-1783 (6th ed.). New York, NY: Dover. (Original work published 1890).
McClelland, D. (1973) Testing for Competence rather than for Intelligence, American Psychologist, APA, 28 (1): 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
Ministerio del Poder Popular para Educación Universitaria Ciencia, Tecnología (MPPEUCT). (2016). Instituciones de educación Universitaria. https://bit.ly/3Wnrzo3
Navarro Barrera, N. P. (1985). Evangelización en la universidad en un continente en cambio social. Lima, Perú: PUCP, 1985.
Ortiz-Ospina, E. & Roser, M. (2016). Happiness and Life Satisfaction. Published online at OurWorldInData.org. Retrieved from https://bit.ly/2FgdV2x
Otaduy, J. (2017). Las Universidades Católicas: Perspectiva Católica. Cuadernos de Pensamiento 30(2017), 29-59. https://bit.ly/3PT2xdR
Pablo VI. (1975). Evangelii Nuntiandi. https://bit.ly/3hSKOqj
Pacomio, L. & Mancuso, V. 1. (1995). Diccionario teológico enciclopédico. Navarra: Verbo Divino.
Papa Benedicto XVI. (2005). Vaticano II. Discurso del Santo Padre Benedicto XVI. 25 de noviembre de 2005. https://bit.ly/3hOvcEu
Papa Francisco. (2013). Lumen Fidei [Luz de la Fe] [Carta Encíclica]. https://bit.ly/3vf7ynK
Papa Francisco. (2015a). Laudato Si [Sobre el Cuidado de la Casa Común] [Carta Encíclica]. https://bit.ly/3HYGDE1
Papa Francisco. (2015b). Vaticano II. Carta del Santo Padre Francisco al gran canciller de la Pontificia Universidad Católica de Argentina en el centenario de la Facultad de Teología. 3 de marzo de 2015. https://bit.ly/3HYwEP6
Papa Francisco. (2015c). Viaje Apostólico del Santo Padre Francisco A Ecuador, Bolivia Y Paraguay (5-13 De Julio De 2015). Encuentro Con El Mundo De La Enseñanza. Discurso Del Santo Padre. Pontificia Universidad Católica de Ecuador, Quito, Martes 7 de julio de 2015. https://bit.ly/3YKAd1r
Papa Francisco. (2017). Vaticano II. Discurso del Papa Francisco a la Comunidad de la Universidad Católica Portuguesa con ocasión del 50 aniversario de su fundación. 26 de octubre de 2017. https://bit.ly/3viBxec
Papa Francisco. (2019a). Videomensaje del Santo Padre Francisco con Ocasión del Lanzamiento del Pacto Educativo Global. https://bit.ly/3HYvIu4
Papa Francisco. (2019b). Visita a la Universidad Sofía de Tokio. Tokio. https://bit.ly/3vgJctL
Papa Francisco. (2020a). Discurso del Santo Padre Francisco a los miembros de la Federación Internacional de las Universidades Católicas. https://bit.ly/3Gb3Z7d
Papa Francisco. (2020b). Discurso del Santo Padre Francisco a los Participantes en la Asamblea Plenaria de la de la Congregación para la Educación Católica (de los Institutos de Estudios). https://bit.ly/3ve4MPr
Papa Francisco. (2020c). Fratelli Tutti [Sobre la Fraternidad y la Amistad Social] [Carta Encíclica]. https://bit.ly/3Gp66FP
Papa Francisco. (2020d). Videomensaje del Santo Padre con Ocasión del Encuentro Promovido y Organizado por la Congregación para la Educación Católica: "Global Compact on Education. Together to Look Beyond". Multimedia. [Aula Magna de la Pontificia Universidad Lateranense - jueves, 15 de octubre de 2020]. Recuperado de https://bit.ly/3WluvS5
Papa Francisco. (2020e). Videomensaje para el lanzamiento de la Misión 4.7 y el Pacto Educativo, la educación es un acto de esperanza. https://bit.ly/3GbRSYx
Papa Juan Pablo II. (1979). Sapientia Christiana [La sabiduria Cristiana] [Constitución Apostólica]. https://bit.ly/3BXm9YI
Papa Juan Pablo II. (1993). Veritatis Splendor [El esplendor de la Verdad] [Carta Encíclica]. https://bit.ly/3WIgNIv
Papa Juan Pablo II. (1998). Vaticano II. Discurso. 11 de noviembre de 1998. https://bit.ly/3PMTwTN
Papa Juan Pablo II. (2001). Vaticano II. Discurso de Juan Pablo II. 8 de noviembre de 2001. https://bit.ly/3Gf48aE
Papa Pio XI. (1931). Deus Scientiarum Dominus [Sobre las Universidades y las Facultades de los Estudios Eclesiásticos] [Constitución Apostólica]. https://bit.ly/3Vjwkxl
Real Academia Española. (2017). Diccionario de la lengua española. http://dle.rae.es/?id=b6TOjV2
Reyes, P. M. (s.f.). La Universidad Católica: identidad y organización. Ius Canonicum - Derecho Canónico - La educación católica. Recuperado de https://bit.ly/3jgYvzI
Roser, J. H.; Herre, B. & Macdonald, B. (2016). "War and Peace". Published online at OurWorldInData.org. https://ourworldindata.org/war-and-peace [Online Resource]
Roser, M. & Ortiz-Ospina, E. (2016) - "Global Education". Published online at OurWorldInData.org. 'https://ourworldindata.org/global-education' [Online Resource]
Ruiz-Corbella, M. & López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la educación superior, 48(189), 1-19. https://bit.ly/3YOaJjC
Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria (SUNEDU). (2018). Número de universidades institucionalizadas por SUNEDU. https://bit.ly/3WjPMeF
Tapscott, D. (1996). The digital economy: Promise and peril in the age of networked intelligence. New York, NY: McGraw-Hill.
Tapscott, D. & Caston, A. (1993). Paradigm shift. The new promise of information technology. New York, NY: McGraw-Hill.
Weber, M. (1971). Économie et société. París: Plon. De la versión alemana Wirtschaft und Gesellschaft (1921).
World Bank. (2017). Word Development Indicators 2017. Washington, DC. https://bit.ly/3VkOfUs
Yin, R. K. (1994). Case Study Research – Design and Methods, Applied Social Research Methods (Vol. 5, 2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage.
The authors retain copyright.
This work is under international license Creative Commons Attribution 4.0.
The articles published by the scientific journal "Notes on Bioethics" of the Universidad Catolica Santo Toribio de Mogrovejo, Chiclayo Peru, can be shared through the international public license Creative Commons Attribution CC BY 4.0